طراحی واحد شناسایی سیکل رانندگی فازی جهت استفاده در استراتژی کنترل هوشمند خودروهای هیبرید | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 14, Volume 13, Issue 12, 1392, Pages 134-143 PDF (736.4 K) | ||
| Authors | ||
| علی صفائی1; محمدرضا حائری یزدی* 2; وحید اصفهانیان3; مسعود مسیح تهرانی4 | ||
| 1کارشناس ارشد تحقیق و توسعه، مرکز عالی پژوهشی خودرو، سوخت و محیط زیست دانشگاه تهران | ||
| 2عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی مکانیک، دانشکده فنی دانشگاه تهران | ||
| 3عضو هیئت علمی، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشکده فنی دانشگاه تهران | ||
| 4دانشجوی دکترا، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشکده فنی دانشگاه تهران | ||
| Abstract | ||
| طراحی یک استراتژی کنترل که جهت عملکرد یک سیستم قوای محرکه هیبرید در انواع جاده ها و سیکل های حرکتی مناسب باشد، یکی از زمینه های چالش برانگیز در حوزه ی خودروهای هیبرید است. استراتژی های کنترلی هوشمند پاسخی به این نیاز هستند. در یک استراتژی کنترل هوشمند، سیگنال های کنترلی موردنیاز باتوجه به نوع سیکل رانندگی که خودرو در آن حرکت می کند، تعیین می گردند. این مهم با کمک یک واحد شناسایی سیکل رانندگی انجام می گیرد. در این مقاله، روند طراحی یک واحد شناسایی سیکل رانندگی که عملکرد آن براساس منطق فازی می باشد، ارائه شده است. ایده ی اصلی آن است که هر سیکل رانندگی با یک درجه ی عضویت مشخص، شبیه به سیکل های رانندگی مرجع می باشد. براین اساس متناظر با درجات شباهت هریک از سیکل های رانندگی مرجع، استراتژی کنترل سیستم قوای محرکه هیبرید متأثر از استراتژی بهینه طراحی شده برای آن سیکل مرجع است. دراینجا، با تعیین مجموعه مشخصات رانندگی مناسب ازطریق یک الگوریتم انتخاب مشخصه، شناسایی سیکل رانندگی صورت گرفته است. همچنین درجات عضویت فازی متناظر با سیکل های مرجع با استفاده از الگوریتم خوشه بندی فازی تعیین شده است. در پایان، کیفیت عملکرد واحد شناسایی سیکل فازی طراحی شده بررسی شده است. | ||
| Keywords | ||
| استراتژی کنترل; منطق فازی; قوای محرکه; خودروی هیبرید; سیکل رانندگی | ||
|
Statistics Article View: 5,710 PDF Download: 8,047 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,465,854 |
| PDF Download | 17,561,662 |