اثر نوع سوخت (بنزین و گاز طبیعی) روی تغییرات سیکلی یک موتور اشتعال جرقه ای در حالت مخلوط فقیر | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 11, Volume 13, Issue 12, 1392, Pages 101-108 PDF (1.64 M) | ||
| Authors | ||
| ابراهیم عبدی اقدم* 1; مجتبی قربانزاده2 | ||
| 1استاد دانشگاه محقق اردبیلی | ||
| 2دانشگاه محقق اردبیلی | ||
| Abstract | ||
| شناخت تغییرات سیکلی که به نوع سوخت، نسبت همارزی، سرعت و بار موتور و مشخصههای هندسی موتور وابسته است از اهداف اصلی است و میتواند سبب نوسانات قدرت خروجی و هیدروکربن نسوخته شود. در کار حاضر اثر دو نوع سوخت بنزین و گازطبیعی روی تغییرات سیکلی در حالت مخلوط فقیر مورد بررسی قرار گرفته و از اندازهگیری تغییرات فشار داخل سیلندر بیش از 400 سیکل پشت سرهم یک موتور پژوهشی استفاده شده است. این بررسی برای مخلوطهای بنزین – هوا و گازطبیعی- هوا در بار کامل، سرعت rpm1800 و نسبت تراکم 8 با نسبت همارزی 94/0 صورت گرفته است. تحلیل آماری نتایج حاصله نشان داد که ضریب تغییر (COV) فشار موثر متوسط اندیکه (imep) ، قله فشار (Pmax) و مکان زاویهای قله فشار در حالت مخلوط بنزین- هوا بترتیب 4/2، 29/1 و 04/1 برابر مخلوط گازطبیعی- هوا است. همچنین در زمانبندی بهینۀ جرقه تغییرات imep مخلوط بنزین- هوا نسبت به Pmax سیر صعودی و نسبت به سیر نزولی دارد در حالی که برای مخلوط گازطبیعی - هوا وابستگی خاصی ملاحظه نمیشود. | ||
| Keywords | ||
| تغییرات سیکلی; موتور اشتعال جرقه ای; گازطبیعی; مخلوط فقیر | ||
|
Statistics Article View: 5,792 PDF Download: 8,023 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,444,764 |
| PDF Download | 17,554,009 |