تخمین سرعت طولی خودرو با استفاده از دو تخمینگر جدید و بدون نیاز به اندازهگیری گشتاور ترمزی | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 22, Volume 14, Issue 5, 1393, Pages 183-193 PDF (1.72 M) | ||
| Authors | ||
| بیژن معاونی* 1; مهدی خسروی2; صیاد نصیری3; ملیکا امیری4 | ||
| 1استادیار/ دانشگاه علم و صنعت ایران | ||
| 2فارغ اتحصیل کارشناسی ارشد/ دانشگاه علم و صنعت ایران | ||
| 3هیات علمی/ دانشگاه صنعتی شریف | ||
| 4فارغ التحصیل کارشناسی ارشد/ دانشگاه آزاد - واحد علوم و وتحقیقات | ||
| Abstract | ||
| محاسبه صحیح، دقیق و سریع مقدار سرعت خطی خودرو در زمان ترمزگیری اهمیت ویژهای در عملکرد صحیح سیستمهای ترمز ضد قفل دارد. از اینرو تحقیقات متنوعی در حوزه تخمین سرعت خطی خودرو صورت گرفته است. ولیکن مسالهای که اکثر پژوهشهای صورت گرفته در این حوزه با آن مواجه بودهاند، استفاده از مقدار گشتاور ترمزی به عنوان ورودی معلوم در تخمینگر بوده است. این پژوهشها در حالی به این راهکار میپرداختهاند که اندازهگیری گشتاور ترمزی علاوه بر اینکه کار سادهای نبوده و نیاز به سنسورهای اضافی دارد، موجب افزایش هزینهها و همچنین توجه بیشتر به مسائل تعمیر و نگهداری نیز میگردد. در این مقاله دو رویکرد، فیلتر کالمن توسعه یافته مکرر با ورودی نامشخص (UIIEKF) و همچنین فیلتر غیرخطی تطبیقی اصلاح شده (MANF)، به منظور تخمین سرعت خطی خودرو پیشنهاد شده است که در هیچ یک به مقدار گشتاور ترمزی نیازی نخواهد بود و این در حالیست که هر دو روش دارای دقتهای قابل قبولی میباشند. تفاوت عمده این دو روش این است که در UIIEKF به معادلات دینامیک حرکت خودرو در حین ترمزگیری نیاز است، در حالیکه در روش MANF به مدل دینامیکی نیازی نیست. دو روش پیشنهادی با انجام تستهای تجربی بر روی خودرو از جنبههای مختلف مورد تحلیل و بررسی قرار گرفتهاند و در انتها نقاط قوت و ضعف آنها در مقایسه با یکدیگر نیز ارائه شده است. | ||
| Keywords | ||
| سیستم ترمز ضد قفل; تخمین سرعت خطی خودرو; فیلتر کالمن توسعه یافتهی مکرر با ورودی نامشخص; فیلتر غیرخطی تطبیقی اصلاح شده | ||
|
Statistics Article View: 290 PDF Download: 343 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,584 |
| Article View | 20,297,032 |
| PDF Download | 16,229,805 |