مطالعه پارامتریک بر روی سرعت بحرانی در زمان آتشسوزی درون تونلهای دارای سیستم تهویه طولی | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 2, Volume 14, Issue 5, 1393, Pages 1-10 PDF (694.4 K) | ||
| Authors | ||
| علی کاظمی‎پور1; مهیار پورقاسمی2; حسین افشین* 3; بیژن فرهانیه4 | ||
| 1دانشجوی دانشگاه شریف | ||
| 2دانشجو | ||
| 3استادیار دانشگاه صنعتی شریف | ||
| 4استاد دانشگاه صنعتی شریف | ||
| Abstract | ||
| هنگام آتشسوزی در تونلها، ایجاد مسیر امن عاری از دود با استفاده از سیستمهای تهویه، برای فرار مسافران و انجام عملیات نجات ضروری است. در تونلهای دارای سیستم تهویه طولی، سرعت بحرانی تهویه به حداقل سرعتی اطلاق میشود که از برگشت جریان به بالادست آتش جلوگیری و مسیر امن را ایجاد میکند. این تحقیق به بررسی عددی نحوه کنترل دود در تونلها با تأکید بر پارامترهای مؤثر بر سرعت تهویه بحرانی میپردازد. در ابتدا، سرعت بحرانی در نرخهای رهایش گرمای مختلف محاسبه شده که تطابق مناسبی را با دادههای حاصل از آزمایشهای تجربی مقیاس کوچک نشان میدهد. در ادامه، تأثیر ضریب انسداد و محل عرضی منبع آتش، شیب تونل و رطوبت نسبی هوای تهویه بر مقدار سرعت بحرانی بررسی شدهاست. نتایج نشان میدهد که در حضور انسداد منبع آتش، کاهشی تقریباً معادل نسبت انسداد در سرعت بحرانی رخ میدهد. در بررسی سرعت بحرانی در تونل شیبدار مشاهده شدهاست که به ازای هر یک درصد شیب منفی تونل، حدود 5/2 درصد به هوای تهویه مورد نیاز افزوده میشود. نتایج همچنین نشان میدهد که رطوبت نسبی هوا تأثیر چندانی نداشته، ولی محل عرضی آتش دارای تأثیر زیادی است، بهطوریکه آتش در کنار دیواره تونل نسبت به آتش در وسط تونل نیازمند 10 الی 20 درصد هوای بیشتر برای جلوگیری از برگشت دود میباشد. | ||
| Keywords | ||
| سرعت بحرانی تهویه; نسبت انسداد; شیب تونل; محل عرضی آتش; رطوبت نسبی | ||
|
Statistics Article View: 291 PDF Download: 324 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,584 |
| Article View | 20,320,089 |
| PDF Download | 16,240,064 |