بررسی اثر افزودن تونل بر نیروی درگ در شناور تندرو | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 8, Volume 14, Issue 3, 1393, Pages 51-59 PDF (1.06 M) | ||
| Authors | ||
| عبدالرضا یوسفی1; روزبه شفقت* 2; مصطفی محبی3; عباس رامیار1 | ||
| 1دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل | ||
| 2عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل | ||
| 3دانشگاه صنعتی شریف | ||
| Abstract | ||
| چکیده- با توجه به کاربردهای مختلف، تقاضا برای استفاده از شناورهای تندرو افزایش یافته است. از اهداف مهم در راستای طراحی و ساخت این دسته از شناورها، دستیابی به سرعتهای بالاتر میباشد؛ روشهای مناسب کاهش درگ، کمک شایانی جهت نیل به این هدف خواهند نمود. روشهای گوناگونی به منظور کاهش درگ در شناورهای تندرو معرفی شدهاند که یکی از این روشها تغییر در شکل بدنه با ایجاد تونلهای جانبی طولی در بدنه میباشد. در این روش شکل معمول (تک بدنهی) این دسته از شناورها تغییر میکند. در این مطالعه اثرات افزودن تونل به شناور تک بدنه با هدف کاهش درگ مورد بررسی قرار گرفته است که برای این منظور از نرمافزار تجاری انسیس - فلوئنت استفاده شده است. برای بررسی توزیع دو فاز سیال از روش حجم سیال استفاده میشود. نتایج نهایی در قالب تأثیرات تونل بر روی کاهش درگ و نیز تغییرات زاویهی تریم شناور در دوحالت بدون تونل و با تونل ارائه شدهاند و شرایط تحلیل به گونهای بوده است که مشخصههای اصلی هندسی نظیر طول و عرض و نیز میزان بار در دو حالت مشابه میباشند. با توجه به نتایج به دست آمده از تحلیلها، افزودن تونلهای جانبی تأثیر قابل ملاحظهای بر روی کاهش درگ خواهد داشت. | ||
| Keywords | ||
| شناور تندروی پروازی; تونل; نیروی درگ; انسیس - فلوئنت; روش حجم سیال | ||
|
Statistics Article View: 305 PDF Download: 323 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,572 |
| Article View | 19,841,969 |
| PDF Download | 16,029,179 |