کاهش درگ اصطکاکی بوسیله ی تزریق حباب های هوا در یک سیستم تیلور- کوئت عمودی و در جریان آشفته | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 17, Volume 14, Issue 1, 1393, Pages 113-122 PDF (1.01 M) | ||
| Authors | ||
| رضا مریمی1; مرتضی جوادپور1; سعید فراهت* 2; محمد حسین شفیعی میام2 | ||
| 1دانشگاه سیستان وبلوچستان | ||
| 2دانشگاه سیستان و بلوچستان زاهدان | ||
| Abstract | ||
| اثر حباب ها روی کاهش درگ اصطکاکی در یک سیستم تیلور- کوئت عمودی بطور تجربی مورد بررسی قرار گرفته است. حباب های هوا از قسمت پایینی سیستم به داخل جریان آب تزریق می شوند. جریان بین استوانه ها کاملا آشفته است و گردابه های تیلور در فضای حلقوی نیز ایجاد شده اند. در این آزمایشات بازه ی تغییرات عدد رینولدز دورانی 70000=>Re_w=> 5000 است. تاثیر تزریق حباب ها روی کاهش درگ اصطکاکی با اندازه گیری گشتاور اعمال شده روی استوانه ی داخلی بررسی شده است. نتایج نشان می دهند که افزایش عدد رینولدز دورانی تا یک مقدار مشخص منجر به افزایش تاثیر حباب ها روی کاهش درگ اصطکاکی می شود و برای رینولدزهای بزرگ این تاثیر عکس می گردد. بیشترین کاهش درگ حبابی ثبت شده در این آزمایشات در حدود 5% است. | ||
| Keywords | ||
| حباب; تیلور- کوئت; درگ اصطکاکی; جریان آشفته | ||
|
Statistics Article View: 383 PDF Download: 387 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,462,670 |
| PDF Download | 17,560,525 |