بررسی عددی دو آتشسوزی همزمان در یک تونل و ارزیابی اثر گرفتگی ناشی از خودروها به روش شبیهسازی گردابههای بزرگ | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 3, Volume 13, Issue 15, 1392, Pages 10-22 PDF (1.46 M) | ||
| Authors | ||
| مریم ماپار1; قاسم حیدری نژاد* 2; هادی پاسدار شهری1 | ||
| 1دانشگاه تربیت مدرس | ||
| 2تهران، بزرگراه جلال آل احمد، استاد دانشگاه تربیت مدرس، بخش مهندسی مکانیک، اتاق 309 | ||
| Abstract | ||
| در این مقاله به مدلسازی دو حریق در تونل، با آرایش مختلفی از خودروها با ابعادی متفاوت در بالادست، به کمک نرمافزار FDS پرداخته شده است. نتایج حاصل نشان میدهد که رفتار دو حریق درون تونل به فاصله آنها از یکدیگر بستگی دارد. برای خودروهای کوچک با آرایشهای مختلف سرعت بحرانی برای فواصل متفاوت آنها از آتش تقریباً ثابت مانده ولی برای خودروهای متوسط اندازه گرفتگی در تونل بصورتی خواهد بود که باعث تقویت نیروی اینرسی ناشی از جریان باد نسبت به نیروی شناوری ناشی از پلوم آتش در آن مقطع از تونل میشود. با توجه به نتایج بدست آمده، زمانی که فاصله گرفتگی از حریق کم است به سرعت تهویه کمتری برای جلوگیری از برگشت دود در تونل نیاز است. همچنین هنگامی که فاصله مجموعه خودروها تا حریق به اندازه کافی زیاد باشد، اثر گرفتگی بر حریق خنثی میشود و سرعت تهویه بحرانی معادل سرعت تهویه بدون حضور خودرو است. | ||
| Keywords | ||
| تونل; حریق; گرفتگی توسط خودرو; شبیهسازی گردابههای بزرگ; سرعت بحرانی | ||
|
Statistics Article View: 2,830 PDF Download: 4,019 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,584 |
| Article View | 20,264,122 |
| PDF Download | 16,213,136 |