بررسی ارتعاشات آزاد و کمانش تیر با خیز نسبتاً زیاد به کمک تئوری تغییر شکل برشی مرتبه اوّل | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 2, Volume 13, Issue 14, 1392, Pages 1-14 PDF (1.46 M) | ||
| Authors | ||
| فاطمه سوهانی1; حمیدرضا ایپکچی* 2 | ||
| 1دانشگاه صنعتی شاهرود | ||
| 2عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شاهرود، دانشکده مکانیک | ||
| Abstract | ||
| در این مقاله معادلات حاکم بر ارتعاش تیر با خیز نسبتاً زیاد به کمک تئوری تغییر شکل برشی مرتبه اول استخراج شده است. این معادلات یک دستگاه معادله دیفرانسیل جزئی غیر خطی با ضرایب ثابت است که به یکدیگر کوپل هستند. پس از بی بعد سازی معادلات، از تئوری اغتشاشات برای تعیین فرکانس های طبیعی تیر و بار کمانش آن استفاده شده است. با انجام مطالعه پارامتری، اثر خواص مکانیکی و هندسی و همچنین تأثیر کرنش نرمال عرضی و بار محوری بر فرکانس طبیعی بررسی شده است. برخی از نتایج به دست آمده بر اساس تئوری تغییر شکل برشی مرتبه اول، هماهنگ با تئوری متداول تیرها بوده و برخی دیگر نیز نتایج متفاوتی را پیش بینی می کنند. فرمول بندی ارائه شده علاوه بر تعیین فرکانس های حرکت عرضی، می تواند فرکانس های حرکت محوری را نیز تعیین کند. فرکانس های طبیعی و بار کمانش با روش اجزای محدود و با به کارگیری المان های یک بعدی و سه بعدی تعیین و با نتایج تحلیلی مقایسه گردیده است. | ||
| Keywords | ||
| تئوری تغییر شکل برشی مرتبه اول; تحلیل فرکانسی; بار کمانش; تئوری اغتشاشات; خیز نسبتاً زیاد | ||
|
Statistics Article View: 3,263 PDF Download: 4,156 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,443,838 |
| PDF Download | 17,553,726 |