شبیه سازی عددی اثر زبری بر کارآیی توربین دوطبقه با خنک کاری کامل | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 15, Volume 13, Issue 13, 1392, Pages 143-156 PDF (2.43 M) | ||
| Authors | ||
| محمود چهارطاقی* 1; مجتبی قطعی1; علی سمائی نیا1; هادی کرابی2 | ||
| 1دانشگاه صنعتی شاهرود | ||
| 2شرکت مبین ویژن | ||
| Abstract | ||
| دمای بالا و خصوصیات متفاوت گاز ورودی می تواند عملکرد توربین یک سیکل توربین گاز را در حین کارکرد کاهش دهد. با توجه به پیچیدگی جریان درون توربین، برای شناخت میدان جریان و دما درون طبقهی توربین نیاز به انجام تحلیل سه بعدی میباشد. با گذشت زمان و کارکرد توربین، افزایش زبری سطح پره اجتنابناپذیر است. هدف از این مقاله بررسی تاثیر زبری، بر میدان جریان و کارایی توربین گازی با شبیه سازی عددی میباشد. در این پژوهش، توربین ، به صورت سه بعدی شبیهسازی و نتایج حاصل با نتایج آزمایشگاهی اعتبارسنجی گردیده است. سپس تاثیر زبری در پرهها بر میدان جریان و عملکرد توربین در پنج نسبت فشار متفاوت مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین بهمنظور تعیین نقش استاتورها و روتورها به تنهایی در کاهش کارایی توربین، در یک زبری خاص، ابتدا به طور جداگانه استاتورهای اول و دوم و سپس روتورهای اول و دوم مورد بررسی قرار گرفته و سپس این پدیده به طور همزمان بر پرهها اعمال گردیده است. نتایج نشان می دهد که کاهش کارایی توربین در زبری کامل تقریباً برابر مجموع کاهش کاراییها در حالت جداگانه است. | ||
| Keywords | ||
| توربین; زبری پره; تحلیل سه بعدی; عمل کرد توربین; میدان جریان | ||
|
Statistics Article View: 2,776 PDF Download: 3,922 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,560 |
| Article View | 19,396,765 |
| PDF Download | 15,843,177 |