تحلیل عددی تاثیر زبری سطح پره بر کارایی و میدان جریان توربین گاز | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 12, Volume 13, Issue 13, 1392, Pages 112-120 PDF (2.12 M) | ||
| Authors | ||
| محمدرضا علیگودرز* 1; فائزه احسانی درخشان2; هادی کرابی3 | ||
| 1استادیار دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی | ||
| 2کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی | ||
| 3کارشناس ارشد، شرکت مبین ویژن شریف | ||
| Abstract | ||
| به دلیل مواجه بودن بخش توربین یک موتور توربین گاز با دمای بالا و خصوصیات گاز ورودی، کارایی توربین حین کارکرد در معرض کاهش قرار میگیرد. شرایط کارکرد منجر به ایجاد خوردگی یا رسوب و در نتیجه افزایش زبری سطح پرهی آن میشوند. با توجه به پیچیدگی جریان درون توربین برای شناخت میدان جریان و دما درون طبقه توربین نیاز به انجام تحلیل سه بعدی میباشد. هدف از این مقاله بررسی تاثیر زبری بر میدان جریان و کارایی توربین گازی با شبیه سازی عددی است. در این پژوهش طبقه چهارم توربین هانوفر که در آزمایشگاه دانشگاه صنعتی هانوفر آلمان به صورت تجربی آزمایش شده است، بصورت سه بعدی در نرم افزار انسیس-سی اف ایکس شبیه سازی و نتایج حل عددی با نتایج آزمایشگاهی اعتبار سنجی شد. در ادامه تاثیر زبری پره در دو ارتفاع معادل دانههای ماسه µm 106(رژیم نیمه زبر) و µm400 (کاملا زبر) بر خصوصیات میدان جریان و عملکرد یک مرحلهی توربین در 4 دبی جرمی مختلف مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد مجموع افت راندمان ناشی از زبری استاتور و زبری روتور برابر با افت راندمان ناشی از زبری کل مرحله است. بعلاوه، تاثیر افزایش زبری پرهی استاتور و روتور در کاهش راندمان تقریبا مساوی میباشد. | ||
| Keywords | ||
| زبری پره; توربین گاز; تحلیل عددی جریان توربین; میدان جریان توربین گازی; تاثیر زبری بر عملکرد توربین | ||
|
Statistics Article View: 2,778 PDF Download: 3,903 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,560 |
| Article View | 19,396,763 |
| PDF Download | 15,843,175 |