تأثیر مشخصههای ارتعاشی صندلی بر راحتی سفر در خودروی سواری تحت تحریک اتفاقی جاده | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 5, Volume 11, Issue 3, 1390, Pages 43-55 PDF (1.11 M) | ||
| Authors | ||
| موسی رضائی* 1; حسام الدین ارغند2; امین ترقی اسکویی2; محسن فتحی2 | ||
| 1عضو هیئت علمی / دانشگاه تبریز | ||
| 2دانشجوی کارشناسی ارشد / دانشگاه تبریز | ||
| Abstract | ||
| در این پژوهش با در نظر گرفتن مدل ارتعاشی نصف خودرو با سه درجه آزادی، تأثیر پارامترهای مؤثر بر مشخصههای آماری پاسخ بدنه خودرو و صندلی سرنشین به تحریک جاده، شامل سرعت خودرو، فاصله محور به محور چرخها و پارامترهای ارتعاشی صندلی مورد بررسی قرار گرفته است. در تحقیقات پیشین از مدل دو درجه آزادی نصف خودرو برای تحلیل ارتعاش خودرو تحت ورودی اتفاقی جاده استفاده شده است که در آن، مطالعه ارتعاشات صندلی سرنشین و راحتی سفر امکانپذیر نیست. بدین منظور درجه آزادی مربوط به صندلی سرنشین به مدل ارتعاشی خودرو اضافه شده است و یک رابطه تحلیلی برای تقریب چگالی طیف توان واقعی جاده از نوع بزرگراه بهعنوان طیف تحریک ارائه شده و مشخصههای آماری پاسخ و ریشه میانگین مربعات پاسخ شتاب بدنه خودرو و صندلی بررسی شده است. سپس با در نظر گرفتن مشخصههای ارتعاشی خودروی سمند و با اعمال تابع چگالی طیف توان پیشنهادی، تأثیر سرعت خودرو، فاصله محور به محور چرخها و پارامترهای ارتعاشی صندلی سرنشین بر ریشه میانگین مربعات پاسخ شتاب مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج نشان میدهد که محدودۀ تغییرات پاسخ بدنه خودرو و پاسخ صندلی سرنشین کاملاً متفاوت است و با انتخاب مناسب پارامترهای ارتعاشی صندلی میتوان راحتی سفر را بهبود بخشید. | ||
| Keywords | ||
| پارامترهای ارتعاشی صندلی; تحریک اتفاقی جاده; چگالی طیف توان; ریشه میانگین مربعات پاسخ شتاب; راحتی سفر | ||
|
Statistics Article View: 3,379 PDF Download: 4,640 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,672 |
| Article View | 24,384,145 |
| PDF Download | 17,531,358 |