بهینه سازی هیدرودینامیکی فرم هندسی بدنه شناور تندرو پلنینگ با زاویه ددرایز متغیر به کمک الگوریتم ژنتیک | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 9, Volume 12, Issue 4, 1391, Pages 80-90 PDF (703.7 K) | ||
| Authors | ||
| محمد سعید سیف* 1; محمد توکلی دخرابادی2; عباس وفایی صفت3 | ||
| 1هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف | ||
| 2دانشجو | ||
| 3عضو هیدت علمی دانشگاه امام حسین(ع) | ||
| Abstract | ||
| در اکثر روشها و از جمله در روش نیمه تجربی سویتسکی، زاویه ددرایز ثابت فرض میشود و یا زاویه ددرایز مقطع عرضی واقع در مرکز گرانش بدنه شناور مورد استفاده قرار میگیرد. بر این اساس با ثابت در نظر گرفتن زاویه ددرایز فیزیک واقعی مسئله مدل نشده زیرا در واقعیت زاویه ددرایز شناور تندرو در طول بدنه متغیر میباشد در این مقاله، ابتدا مقاومت هیدرودینامیکی به وزن شناور تندرو با زاویه ددرایز متغیر با توسعه روش نیمه تجربی سویتسکی محاسبه میشود و نشان داده می-شود که نتایج حاصل از روش ارائه شده از دقت بیشتری نسبت به روش نیمه تجربی سویتسکی در مقایسه با نتایج تجربی برخوردار میباشد و مطابقت مناسبی با نتایج تجربی دارد. سپس به کمک روش الگوریتم ژنتیک به تعیین بهینه مقدار طول مرکز گرانش از ترنزام، عرض و نرخ تغییر زاویه ددرایز از ترنزام تا سینه بدنه شناور تندرو پرداخته شده است. مقاومت به وزن تعیین شده در بخش اول به عنوان تابع هدف جهت کمینه شدن مقاومت بدنه و پایداری هیدرواستاتیکی و پایداری دینامیکی طولی و عرضی به عنوان قیود بهینهسازی در نظر گرفته شده است. در نهایت دسته جوابهای بهینه برای استفاده طراحان در مرحله طراحی مفهومی ارائه شده است. | ||
| Keywords | ||
| بهینه سازی; الگوریتم ژنتیک; شناور تندرو; زاویه ددرایز متغیر; مقاومت هیدرودینامیکی | ||
|
Statistics Article View: 9,160 PDF Download: 13,407 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,577 |
| Article View | 19,956,895 |
| PDF Download | 16,090,251 |