بررسی تجربی تاثیر دمای خنک کاری موتور، EGR و زمان پاشش سوخت جهت کاهش آلاینده NOx در موتورهای دیزلی | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 2, Volume 11, Issue 4, 1390, Pages 1-9 PDF (430.25 K) | ||
| Authors | ||
| محسن فلاح* 1; موسی محمدپور فرد2 | ||
| 1مربی/دانشگاه تربیت معلم آذربایجان | ||
| 2عضو هیئت علمی/دانشگاه تربیت معلم آذربایجان | ||
| Abstract | ||
| در این پژوهش، قابلیت کنترل دمای خنک کاری موتور به منظور کاهش آلاینده NOx در موتورهای دیزلی نیمه سنگین به صورت تجربی مورد ارزیابی و آزمایش قرار گرفته است. آزمایشات برای دماهای خنک کاری °C 90 و °C 70 انجام شده که دمای پایین تر با یک رادیاتور بزرگتر و تنظیم شیر ترموستاتیک آن بدست آمده است. به منظور ایجاد مصامحه در کاهش NOx و افزاش آلاینده های دیگر نظیر دوده، CO، HC و مصرف سوخت، اثرات پارامترهای زمانبندی پاشش و درصد EGR سرد نیز به صورت همزمان مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج تجربی برای میزان آلاینده ها و مصرف سوخت با تغییر در دمای خنک کاری موتور و پارامترهای زمانبندی پاشش سوخت و درصد EGR سرد نشان می دهد آلاینده NOx به طور متوسط تا حدود 17 درصد کاهش می یابد، همچنین مصرف سوخت نیز به میزان ناچیز کاهش مییابد. | ||
| Keywords | ||
| سیستم خنککاری; آلاینده NOx; ذرات دوده; زمانبندی پاشش; EGR سرد | ||
|
Statistics Article View: 6,194 PDF Download: 8,267 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,672 |
| Article View | 24,384,142 |
| PDF Download | 17,531,356 |