بررسی تأثیری هوش شناختی ذاتی و آگاهیافزایی هوش فراشناختی بر یادگیری مهارت شنیداری فراگیران زبان دوم (مطالعۀ موردی کتاب مجموعۀ آموزشی زبان عربی: شاِهد و تعلّم) | ||
| جستارهای زبانی | ||
| Article 6, Volume 15, Issue 6 - Serial Number 84, 1403, Pages 173-196 PDF (864.75 K) | ||
| Document Type: مقالات علمی پژوهشی | ||
| DOI: 10.48311/LRR.15.6.173 | ||
| Author | ||
| نورالدین پروین* | ||
| استادیار زبان و ادبیات عرب مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی، قم، ایران. | ||
| Abstract | ||
| نتایج تحقیقات فراوانی نشان میدهد از دیرباز تلقی گوش دادن بهعنوان یک مهارت غیرفعال در یادگیری زبان باعث شده است که روشهای سنتی آموزش شنیداری، فراگیران را به سمت دریافتکنندگان ورودی، منفعل سوق دهد، در حالی که فراگیران باید طوری آموزش داده شوند توانایی چگونگی کنترل و تقویت عملکرد شنیداری خویش را داشته باشند. استراتژیهای هوش فراشناختی امکان برنامهریزی، نظارت، حل مسئله و ارزشیابی فراگیران را فراهم و آنان را به شنوندگان فعالتر تبدیل میکند. بدین منظور یک کلاس آموزشی (26 نفر) از فراگیران سطح متوسطۀ شنیداری (المتوسطه) مجموعۀ آموزشی شاِهد و تعلّم در یک مرکز آموزشی به صورت نمونهبرداری در دسترس انتخاب و پس از حذف برون هشتهها، با استخدام یک روش شبهآزمایشی پیشآزمون ـ مداخله ـ پسآزمون، عملکرد فراگیران در آزمونهای موازی شنیداری، قبل و بعد از مداخلۀ آموزشی، توسط نرمافزار اس.پی.اس.اس. و آزمون تی تست جفتی، مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاکی از آن است که فراگیران با آگاهیافزایی هوش فراشناختی، در مرحلۀ پسآزمون در مهارت شنیداری رشد آموزشی داشتهاند و خودتنظیمی باعث افزایش انگیزش و همچنین موفقیت یادگیری آنان شده است. در پرتو این یافتهها، مفاهیم و پیشنهاداتی برای مطالعات بیشتر ارائه شد. | ||
| Keywords | ||
| هوش فراشناختی; درک شنیداری; یادگیری; راهبرهای فراشناختی; خود تنظیمی | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 278 PDF Download: 114 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,572 |
| Article View | 19,858,454 |
| PDF Download | 16,042,698 |