توانش بینفرهنگی دانشجویان بینالمللی تحلیل کیفی محتوای کتاب فرهنگ برای یادگیرندگان زبان فرانسه | ||
| جستارهای زبانی | ||
| Article 1, Volume 15, Issue 6 - Serial Number 84, 1403, Pages 1-37 PDF (872.62 K) | ||
| Document Type: مقالات علمی پژوهشی | ||
| DOI: 10.48311/LRR.15.6.1 | ||
| Author | ||
| فیروزه اصغری* | ||
| عضو هیئت علمی موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی | ||
| Abstract | ||
| ارتباط میان زبان و فرهنگ نهتنها از موضوعات اصلی محققان حوزۀ آموزش زبان است، بلکه از موضوعات مورد توجه در مطالعات حوزۀ بینالمللیسازی آموزش عالی به منظور کاهش چالشهای فرهنگی دانشجویان بینالمللی در کشور مقصد بهشمار میرود. هدف از انجام پژوهش کیفی حاضر، تحلیل کتاب آموزشی فرهنگ به یادگیرندگان سطح مقدماتی زبان فرانسه از دیدگاه توانش بینفرهنگی با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی است. کتاب به آموزش فرهنگ فرانسه و فرانکوفونی با هدف ارتقای سازگاری دانشجویان خارجی در کشور فرانسه اختصاص دارد. براساس یافتهها، کتاب با تمرکز بر «فرهنگ اختصاصی کشور هدف»، حول دو حوزۀ اصلی فرهنگ عام فرانسه و فرهنگ روزمرۀ فرانسویان، نقش مؤثری در ارتقای «دانش فرهنگی» دانشجویان خارجی دربارۀ کشور فرانسه ایفا میکند. کتاب اگرچه با ایجاد فضایی برای تحلیل و تفسیر «فرهنگ فرانسه»، آگاهی از « فرهنگ خودی» و امکان مقایسه با «فرهنگ دیگری» و همچنین پردازش دانش کسبشده به تقویت «دانش و مهارت بینفرهنگی» دانشجویان کمک میکند، اما بهدلیل اختصاص بخش قابل توجه کتاب به فرهنگ اختصاصی فرانسه، نیازمند بازبینی و توجه به فرهنگهای دیگر به منظورایجاد فضایی چندفرهنگی برای ارتقای مؤثر «نگرش بینفرهنگی» و «آگاهی فرهنگی انتقادی» دانشجویان بینالمللی است. نتیجۀ نهایی نشان میدهد تقویت دیدگاه بینفرهنگی «مؤلفان» در تدوین کتاب برای دانشجویان خارجی و ایفای نقش مؤثر «مدرسان» در تقویت تعاملات بینفرهنگی در کلاس از عوامل اصلی در افزایش یادگیری مؤثر و بروز کنش بینفرهنگی مناسب توسط دانشجویان در موقعیت واقعی است. | ||
| Keywords | ||
| دانشجویان بینالمللی; توانش بینفرهنگی; یادگیری زبان; یادگیری فرهنگ; فرانسه; تحلیل کتاب درسی | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 321 PDF Download: 122 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,572 |
| Article View | 19,858,455 |
| PDF Download | 16,042,702 |