آزمون انطباقی رایانهای تعیین سطح مؤلفههای واژه و دستور: بررسی میزان اضطراب فارسیآموزان | ||
| جستارهای زبانی | ||
| Article 3, Volume 15, Issue 4 - Serial Number 82, 1403, Pages 63-96 PDF (814.01 K) | ||
| Document Type: مقالات علمی پژوهشی | ||
| DOI: 10.48311/LRR.15.4.63 | ||
| Authors | ||
| زری سعیدی* 1; رضا مراد صحرایی2; فاطمه کلاری3 | ||
| 1دانشیار آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | ||
| 2دانشیار زبانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | ||
| 3دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش زبان فارسی به غیر فارسیزبانان، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | ||
| Abstract | ||
| هدف از انجام پژوهش حاضر، مقایسۀ میزان اضطراب آزمون فارسیآموزان خارجی (عراقی) در آزمون تعیین سطح دانش زبان فارسی (دستور و واژه) به دو صورت رایانهای مستقیم و آزمون انطباقی رایانهای همتاست. به این منظور، این سؤال مطرح شد که رابطۀ بین آزمونهای تعیین سطح مؤلفههای دستور و واژۀ فارسی انطباقی رایانهای و رایانهمحور بر میزان اضطراب آزمودنیها، در صورت وجود ارتباط، چیست؟ در این پژوهش از روش تلفیقی استفاده شد. شیوۀ گردآوری داده بهصورت میدانی و با استفاده از پرسشنامه و آزمون بود. به این ترتیب، آزمون طراحیشده پس از تعیین ویژگیهای آزمون از 48 نفر از فارسیآموزان دختر و پسر 25 ـ 40 ساله با ملیت عراقی مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان دانشگاه تربیت مدرس، در سطوح زبانی مختلف در قالب آزمون رایانهای مستقیم و انطباقی اجرا شد. با توجه به مثبت بودن حد بالا و حد پایین فاصلۀ اطمینان اختلاف میانگین، درمییابیم که میانگین نمرۀ مؤلفه اضطراب در آزمون رایانهای بیش از حد متوسط 3 است. درنتیجه میزان اضطراب فارسیآموزان عراقی در آزمون انطباقی رایانهای کمتر از آزمون رایانهای مستقیم همتاست. | ||
| Keywords | ||
| آزمون انطباقی تعیین سطح; آزمون رایانهای; زبان فارسی; سنجش | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 278 PDF Download: 112 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,572 |
| Article View | 19,800,437 |
| PDF Download | 15,998,429 |