نشانه - معناشناسی گفتمان عاطفی در داستان «اللص و الکلاب» اثر نجیب محفوظ | ||
| جستارهای زبانی | ||
| Article 1, Volume 15, Issue 4 - Serial Number 82, 1403, Pages 1-32 PDF (992.52 K) | ||
| Document Type: مقالات علمی پژوهشی | ||
| DOI: 10.48311/LRR.15.4.1 | ||
| Authors | ||
| شهلا شکیبایی فر* 1; روح اله صیادی نژاد2 | ||
| 1استادیار زبان و ادبیات عربی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
| 2دانشیار زبان و ادبیات عربی دانشگاه کاشان، کاشان، ایران | ||
| Abstract | ||
| نظام عاطفی ازجمله گفتمانهایی است که در چارچوب الگوی نشانه ـ معناشناسی مورد بررسی قرار میگیرد. در این نظام، جریان تولید معنی با شرایط ادراکیحسی شوشگر پیوند میخورد و نشانه ـ معناها به گونههای پویا، متکثر و چندبعدی تبدیل میشوند که با کنترل نظامی خاص و طی یک فرایند گفتمانی بروز مییابند. در این راستا هدف از انجام پژوهش حاضر آن است که بر مبنای روش نشانه معناشناسی گفتمانی ضمن تبیین فرایند عاطفی داستان «اللص و الکلاب»، نقش این فرایند در نوع حضور شوشگر و تحول شرایط گفتمانی شرح داده شود. یافتههای پژوهش نشان میدهد نظام عاطفی این داستان مبتنی بر شوش است. احساسات و شوشهای حاکم بر رمان که خشم و ناامیدی از برجستهترین آن بهشمار میرود، طی جریانی معنادار، نظام عاطفی گفتمان را ایجاد کردهاند. وقوع دو رخداد غیرمنتظره، یعنی خیانت نزدیکان و شکست در انتقام از خیانتکاران، منجر به آن شده که در باورها و عواطف شوشگر تغییراتی صورت گیرد. با تغییر حالات عاطفی سوژه، در ارزشهای حاکم بر متن نیز دگرگونیهای اساسی ایجاد شده است. در بخشهای آغازین روایت، عاطفۀ خشم ضمن آنکه حضور مستمر و پویای شوشگر را درپی داشته، موجب شکلگیری ارزش انتقام در گفتمان شده است و در بخشهای پایانی، احساس ناامیدی سبب گوشهنشینی و غیاب گفتهپرداز از صحنۀ رویدادها شده و کارکرد ارزشی متن را از انتقام به تسلیم و ناتوانی تبدیل کرده است. | ||
| Keywords | ||
| نشانه ـ معناشناسی; گفتمان; فرایند عاطفی; نجیب محفوظ; رمان اللص و الکلاب | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 336 PDF Download: 144 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,572 |
| Article View | 19,800,399 |
| PDF Download | 15,998,417 |