اثربخشی آموزش میانفرهنگی شعر معاصر فرانسه و فارسی بر استفاده از راهبردهای عاطفی ـ اجتماعی و علاقهمندی به محتوای ادبی | ||
| جستارهای زبانی | ||
| Article 13, Volume 15, Issue 2 - Serial Number 80, 1403, Pages 395-433 PDF (895.24 K) | ||
| Document Type: مقالات علمی پژوهشی | ||
| DOI: 10.48311/LRR.15.2.395 | ||
| Authors | ||
| بهنام محرم زاده1; لیلا شوبیری* 2; مجید یوسفی بهزادی2 | ||
| 1دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فرانسه، دانشکدۀ ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
| 2استادیار گروه فرانسه، دانشکدۀ ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
| Abstract | ||
| تقابل فرهنگ «خودی» و «دیگری» در اسناد آموزشی ، بهویژه دروس ادبی مربوط به رشتۀ زبان فرانسه در دانشگاههای ایران، امری طبیعی است و نیاز به رویکردی میانفرهنگی که بتواند دانشجویان را در فضایی بینافرهنگی، تعدیلشده و به دور از شوک فرهنگی قرار دهد، ایجاد کرده است. با توجه به اینکه راهبردهای عاطفی ـ اجتماعی ، با تکیه بر تفاوتهای فردی، تلاش دارند تا زبانآموزان را در فرایند یادگیری کمک و روند آموزش زبان را تسهیل کنند، هدف این پژوهش، ارائۀ روشی کاربردی بهمنظور پیوند بیشتر ادبیات و آموزش زبان فرانسه از طریق فعال کردن ظرفیتهای حسّی ـ هیجانی و بهکارگیری راهبردهای عاطفی ـ اجتماعی نزد دانشجویان و علاقهمند کردن آنان به محتوای ادبی (شعر) است. همچنین، جامعۀ آماری تحقیق، شامل 110 نفر از دانشجویان زبان فرانسه در ترم آخر مقطع کارشناسی، در دو گرایش ادبیات و ترجمه در دانشگاههای مختلف ایران است که به صورت تصادفی انتخاب شدهاند. ازاینرو، با طراحی پرسشنامهای محققساخته و در 20 سؤال 5 گزینهای، ابتدا در قالب پیشآزمون، میزان استفادۀ دانشجویان از راهبردهای عاطفی ـ اجتماعی و علاقهمندیشان به شعر را سنجیدیم. سپس، طی یک دورۀ آموزشی مجازی و تعاملمحور (درمجموع به مدت 50 ساعت) به آموزش میانفرهنگی پرداختیم. در ادامه نیز، از فراگیران، پسآزمون به عمل آمد. براساس نتایج آزمون تی (T test)، میتوان چنین استنباط کرد که اختلاف معناداری بین میانگین دانشجویان در پیشآزمون و پسآزمون در زمینۀ استفاده از راهبردهای عاطفی ـ اجتماعی و علاقهمندی به محتوای ادبی (شعر)، دیده شده است. | ||
| Keywords | ||
| آموزش میانفرهنگی; شعر معاصر فرانسه; شعر معاصر فارسی; راهبردهای عاطفی ـ اجتماعی; آموزش زبان فرانسه بهمثابۀ زبان خارجی (FLE) | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 303 PDF Download: 120 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,577 |
| Article View | 20,089,925 |
| PDF Download | 16,146,370 |