خلاقیت استعاری در داستانهای کوتاه زکریا تامر (مورد کاوی دو مجموعه داستان کوتاه صهیل الجواد الأبیض و دمشق الحرائق) | ||
| جستارهای زبانی | ||
| Article 6, Volume 15, Issue 2 - Serial Number 80, 1403, Pages 163-189 PDF (707.32 K) | ||
| Document Type: مقالات علمی پژوهشی | ||
| DOI: 10.48311/LRR.15.2.163 | ||
| Authors | ||
| فریده بهرامی1; صلاح الدین عبدی* 2 | ||
| 1دانشجوی دکتری زبان و ادبیات عربی دانشگاه بوعلی سینا همدان، همدان، ایران. | ||
| 2دانشیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه بوعلی سینا همدان، همدان، ایران | ||
| Abstract | ||
| زبانشناسان شناختی منکر خلاقیت استعاری شاعران و نویسندگان نیستند. براساس نظریۀ «شعرشناسی شناختی» لیکاف و ترنر (1989) شاعران و نویسندگان در آثارشان اغلب از همان استعارههای مفهومی معمولی در زبان عادی و روزمره استفاده میکنند و خلاقیت شاعرانه نتیجۀ بهکارگیری و تغییر استادانۀ همین استعارههای مفهومی روزمره در اثر بهرهگیری از چهار ابزار مفهومی: گسترش، پیچیدهسازی، پرسش و ترکیب است. هدف اصلی از این پژوهش معرفی این شگردها و بررسی قابلیت کاربرد آنها در تحلیل شناختی پارهای از استعارههای نو در دو مجموعه از داستانهای کوتاه زکریا تامر (1931) نویسندۀ مشهور و معاصر سوری است. تحلیل دادهها نشان میدهد تامر در داستانهایش از همان استعارههای مفهومی روزمره استفاده کرده است. بنابراین، خلاقیت این نویسنده میتواند نتیجۀ بهره گرفتن از ابزارهای نامبرده در کاربرد استادانۀ استعارههای معمولی باشد. برپایۀ تحلیل دادهها، تامر در آفرینش استعارههای بررسیشده، بیشتر از ابزار ترکیب و کمتر از ابزار پرسش بهره برده و از ابزارهای گسترش و پیچیدهسازی بهطور متوسط استفاده کرده است. نتایج بهدستآمده همچنین نشان میدهد تامر با بهرهگیری هوشمندانه از استعاره علاوه بر ایجاد ظرافت و زیبایی در بیان، مفاهیم و پیام داستانهایش را به خواننده انتقال میدهد. | ||
| Keywords | ||
| زبانشناسیشناختی; خلاقیت استعاری; زکریا تامر; صهیل الجواد الأبیض; دمشق الحرائق | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 311 PDF Download: 89 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,577 |
| Article View | 20,060,164 |
| PDF Download | 16,132,092 |