بررسی جو معرفتشناختی یک کلاس درس زبان انگلیسی پایۀ دهم دورۀ متوسطه در ایران با رویکرد قومشناختی موردی | ||
| جستارهای زبانی | ||
| Article 4, Volume 15, Issue 2 - Serial Number 80, 1403, Pages 95-130 PDF (700.34 K) | ||
| Document Type: مقاله تحقیق | ||
| DOI: 10.48311/LRR.15.2.95 | ||
| Author | ||
| مرضیه باقرکاظمی* | ||
| استادیار زبانشناسی کاربردی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، تهران، ایران. | ||
| Abstract | ||
| «جو معرفتشناختی» کلاس درس را میتوان از عناصر اصلی تعیینکنندۀ روند آموزش در کلاس و بازده فراگیری دانست. مطالعۀ قومشناختی موردی حاضر، جهتگیری معرفتشناختی مواد درسی، معلم و دانشآموزان یک دورۀ برخط درس زبان انگلیسی را در مقطع دهم دورۀ دوم متوسطه در ایران، از منظر ابعاد اساسی معرفتشناسی (یعنی ثبات، سادگی، منبع و توجیه دانش زبان دوم) بررسی میکند. دادههای پژوهش شامل یادداشتهای تأملی و مشاهدهای محقق، و مصاحبههای نیمهساختارمند با معلم و دانشآموزان بود. تحلیل دادههای مصاحبه، 9 مضمون مرتبط با معرفتشناسی بهدست داد. نتایج حاکی از مطلقگرایی غالب در مواد درسی و همچنین در میان دانشآموزان، و عقاید پیشرفتۀ معرفتشناختی معلم مبنیبر ماهیت بافتارـمحور، ترکیبی و یکپارچۀ دانش زبان دوم، با قابلیت حصول از منابع متعدد و امکان انتقادگری بافتاری در بهکارگیری این دانش بود. باوجوداین، عقاید معرفتشناختی معلم با عملکرد او و جهتگیری غالب در مواد درسی و در میان دانشآموزان ناهماهنگی قابلملاحظهای داشت که او به ماهیت مواد درسی و ذهنیت دستاندرکاران امر آموزش نسبتبه یادگیری زبان دوم نسبت داد. یافتههای این پژوهش، اهمیت بررسی اساس معرفتشناختی آموزش و یادگیری زبان دوم را از بُعد تعاملی با هدف تسهیل تکامل معرفتشناختی دانشآموزان و پیشبرد ادراک آنها نسبتبه ماهیت بافتارمحور دانش و دانستن زبان دوم بهتصویر میکشد. | ||
| Keywords | ||
| جو معرفتشناختی; ثبات دانش; سادگی دانش; منبع دانش; توجیه دانش; مطلقگرایی; انتقادگری بافتاری | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 313 PDF Download: 97 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,577 |
| Article View | 20,067,075 |
| PDF Download | 16,136,099 |