سواد آماری: نکته قابل تأمل در تربیت مدرس زبان انگلیسی | ||
| جستارهای زبانی | ||
| Article 13, Volume 14, Issue 6 - Serial Number 78, 1402, Pages 405-421 PDF (803.18 K) | ||
| Document Type: مقالات علمی پژوهشی | ||
| DOI: 10.29252/LRR.14.6.13 | ||
| Author | ||
| امید مازندرانی* | ||
| گروه آموزش زبان انگلیسی، واحد علیآباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علیآباد کتول، ایران. | ||
| Abstract | ||
| در سالهای اخیر اعضای هیئت علمی رشتۀ آموزش زبان انگلیسی در جهت ایفای نقش و رسالتهای پژوهشی و تحقیقاتی خویش و در راستای کمک به اقتصاد دانشبنیان در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی فشارهای فزایندهای را تجربه کردهاند. برای این منظور، از اعضای هیئت علمی همواره این انتظار میرود که در جهت کسب انواع گوناگون سواد و دانش نظیر سواد رایانهای و سواد سنجش و ارزشیابی گامهای مؤثری بردارند. به تازگی از سواد آماری بهعنوان یکی از داراییهای مهم و ارزشمند برای محققان یاد میشود. با این حال، آنچه که نسبتاً کمتر مورد توجه قرار گرفته و تا حدی مبهم باقی میماند، ماهیت و وضعیت سواد آماری بهعنوان یک بعد مهم از سواد در حیطۀ تربیت مدرس زبان انگلیسی (آموزش بدو ورود، ضمن خدمت و ارزشیابی از معلمان) است. چراکه مجموعۀ دانش کنونی از این حوزه و ادبیات پژوهش مربوطه بیشتر معطوف به سواد آماری نزد دانشجویان و نه مدرسان است. بنابراین، این مقاله سعی بر آن دارد تا با توجه به پیشینۀ تحقیقات موجود و شناسایی خلأ دانشی و شناختی، فقدان سواد آماری مطلوب را بهعنوان یکی از مجموعه عوامل بالقوه تأثیرگذار بر بیمیلی برخی از اعضای هیئت علمی دانشگاه به انجام تحقیق و پژوهش مورد بررسی و کنکاش قرار دهد و درنهایت خواستار توجه بیشتر به سواد آماری نزد اعضای هیئت علمی آموزش زبان انگلیسی بهعنوان یکی از شاخصهای ارزیابی عملکرد در طرحهای ارزشیابی استادان شود. نتایج و پیشنهادات با توجه به ادبیات موضوع مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت. | ||
| Keywords | ||
| آموزش عالی; زبان انگلیسی بهعنوان زبان دوم/خارجی; سواد آماری; تربیت مدرس | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 276 PDF Download: 115 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,567 |
| Article View | 19,721,514 |
| PDF Download | 15,958,139 |