کاربست بُعد شناختی در خوانش گفتمان نامه 31 نهجالبلاغه | ||
| جستارهای زبانی | ||
| Article 13, Volume 14, Issue 2 - Serial Number 74, 1402, Pages 429-459 PDF (3.43 M) | ||
| Document Type: مقالات علمی پژوهشی | ||
| DOI: 10.29252/LRR.14.2.13 | ||
| Authors | ||
| علی اکبر نورسیده* 1; سیدرضا میراحمدی2; رقیه پوربایرام الوارس3 | ||
| 1استادیار زبان و ادبیات عربی دانشگاه سمنان، سمنان، ایران | ||
| 2دانشیار زبان و ادبیات عربی دانشگاه سمنان، سمنان، ایران | ||
| 3دانشجوی دکتری زبان و ادبیات عربی دانشگاه سمنان، سمنان، ایران | ||
| Abstract | ||
| نشانه- معناشناسی که شکل تکامل یافتۀ نشانهشناسی کلاسیک است، فرصتی فراهم آورده تا مطالعۀ چگونگی تولید، کارکرد و دریافت معنا در نظامی فرآیندی میسر گردد. بر این اساس در روابط نشانهها فقط به نمایش تولید دالها و قدرت مدلولها بسنده نمیشود؛ بلکه علاوه بر آن، شرایط و ماهیت چگونگی شگلگیری گفتمان نیز بررسی میشود. به این ترتیب گفتمان تبدیل به محل ثبت، دگرگونی، تولید، ویرانگری و بازسازی نشانه_معناها میشود و زمینه را برای دستیابی به مفهومی جدید و غیر منتظره ایجاد میکند. در این راستا با استفاده از روش تحلیلی- توصیفی، متن نامه 31 نهج البلاغه با عنوان«وَمِن وَصیَّهٍ لَهُ لِلحَسَنِ بنِ عَلِیٍّ کَتَبَ إِلَیهِ بِحَاضِرِینَ» به منظور بررسی بُعد شناختی گفتمان از منظر نشانه-معناشناسی انتخاب گردیده است . یافتههای پژوهش حاکی از آن است که گفتمان غالب در متن اصلی ، گفتمان شناختی است، چرا که امام بهعنوان گفتهپرداز در تمام گفتمان از افعال شناختی متعدد بهره گرفته است و برای نیل به آن از ابزار مجاب سازی از نوع گونۀ تشویقی بیش از سایر شیوه ها بهره جستهاند چرا که فرزندشان به عنوان مخاطب مخالف و مقابل گفتمان نیستند . | ||
| Keywords | ||
| بُعد شناختی گفتمان; گونههای مجابی; چرخهٔ اتیک و شناخت; نامهٔ 31 نهجالبلاغه | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 325 PDF Download: 107 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,465,861 |
| PDF Download | 17,561,667 |