اثربخشی آموزش معکوس در آموزش زبان عمومی دانشگاهی و عوامل فردی مؤثر بر آن | ||
| جستارهای زبانی | ||
| Article 2, Volume 14, Issue 2 - Serial Number 74, 1402, Pages 47-77 PDF (507.8 K) | ||
| Document Type: مقالات علمی پژوهشی | ||
| DOI: 10.29252/LRR.14.2.2 | ||
| Authors | ||
| احمدرضا اقتصادی رودی* 1; محمد پژوهش2 | ||
| 1استادیار آموزش زبان انگلیسی، پردیس شهید بهشتی، دانشگاه فرهنگیان، مشهد، ایران | ||
| 2استادیار آموزش زبان انگلیسی، پردیس شهید بهشتی، دانشگاه فرهنگیان، مشهد، ایران. | ||
| Abstract | ||
| آموزش معکوس یکی از روشهای نسبتاً جدید آموزشی است که در آن آموزش در خارج از کلاس صورت میگیرد و زمان کلاس به تمرین و تثبیت یادگیری زیر نظر معلم اختصاص مییابد. مطالعات مختلفی در جهان و ایران به بررسی اثربخشی آموزش معکوس در آموزش زبان انگلیسی پرداختهاند، اما این مطالعات یا در بافت مدارس و آموزشگاههای خصوصی زبان انجام شده و یا با دانشجویان رشتۀ زبان انگلیسی انجام شده است. این مطالعه به بررسی نظر دانشجویان زبان عمومی دربارۀ آموزش معکوس و اثربخشی آن در درس زبان عمومی در دانشگاه فرهنگیان میپردازد. یافتهها حاکی از رضایت دانشجویان از آموزش معکوس و ترجیح آن بر روش سنتی است. براساس نتایج آزمون t زوجی و مستقل، آموزش معکوس باعث بهبود یادگیری دانشجویان در درس زبان عمومی میشود. علاوهبراین جنسیت میتواند بر اثربخشی آموزش معکوس مؤثر باشد، اما رشتۀ تحصیلی دانشجویان تأثیرگذار نیست. براساس یافتههای این پژوهش، آموزش معکوس یکی از راههای افزایش اثربخشی آموزش زبان عمومی در کلاسهای حضوری و مجازی میتواند باشد. | ||
| Keywords | ||
| آموزش معکوس; زبان عمومی; دانشگاه; اثربخشی; نظر | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 294 PDF Download: 136 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,431,364 |
| PDF Download | 17,549,909 |