بررسی طولی هوش هیجانی صفتی و اضطراب کلاس زبان خارجی در زبان آموزان ایرانی: مدلسازی منحنیهای رشد پنهان | ||
| جستارهای زبانی | ||
| Article 18, Volume 13, Issue 6 - Serial Number 72, 1401, Pages 571-607 PDF (1.05 M) | ||
| Document Type: مقالات علمی پژوهشی | ||
| DOI: 10.52547/LRR.13.6.18 | ||
| Authors | ||
| طاهره طاهریان1; علی محمد فضیلت فر* 2; گلنار مزدایستا3 | ||
| 1دانشجوی دکتری زبان انگلیسی، دانشکدۀ زبان و ادبیات، دانشگاه یزد، یزد، ایران | ||
| 2استاد گروه زبان انگلیسی، دانشکدۀ زبان و ادبیات دانشگاه یزد | ||
| 3دانشیار گروه زبان انگلیسی، دانشکدۀ زبان و ادبیات، دانشگاه یزد، یزد، ایران | ||
| Abstract | ||
| شناخت دوسویۀ هوش هیجانی و اضطراب کلاس زبان خارجی نیاز به بررسی عمیقتری برای کشف ماهیت گسترش و تعامل پیچیدۀ این دو عامل روانشناختی دارد. در این مطالعه با استفاده از پژوهش طولی به بررسی ماهیت توسعه و تعامل هوش هیجانی صفتی و اضطراب کلاس زبان خارجی در زبانآموزان ایرانی پرداختهایم. بدین منظور، از روش منحنیهای رشد پنهان طولی برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد.جمعآوری دادهها در مدت یک سال از زبانآموزان ایرانیای که در مؤسسات خصوصی آموزش زبان مشغول به یادگیری زبان انگلیسی بودند، انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که میزان هوش هیجانی زبانآموزان در مدت پژوهش افزایش و میزان اضطراب کلاس زبان خارجی آنها کاهش یافت. همچنین، در میزان رشد و توسعه دو متغیر تفاوتهای بینفردی مشاهده شد. علاوه بر این، رابطۀ منفی و معناداری بین منحنیهای رشد اولیۀ دو متغیر و شیب منحنیهای رشد مشاهده شد. این ارتباط در ابتدا شروع مطالعه کم بود اما با گذشت زمان در طی یک سال این ارتباط قوی تر شد. نتایج و دستاوردهای این پژوهش مورد بحث قرار گرفت. | ||
| Keywords | ||
| واژههای کلیدی: هوش هیجانی صفتی; اضطراب کلاس زبان خارجی; مطالعۀ طولی; روش منحنیهای رشد پنهان طولی | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 355 PDF Download: 171 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,436,392 |
| PDF Download | 17,551,406 |