فراتحلیلی برآموزش منظورشناسی زبان دوم برای کنشهای گفتاری درخواست، عذرخواهی وامتناع در ایران | ||
| جستارهای زبانی | ||
| Article 15, Volume 13, Issue 6 - Serial Number 72, 1401, Pages 461-510 PDF (14.72 M) | ||
| Document Type: مقالات علمی پژوهشی | ||
| DOI: 10.52547/LRR.13.6.15 | ||
| Authors | ||
| فرزانه شکی1; ژیلا نائینی* 1; امید مازندرانی1; علی درخشان2 | ||
| 1گروه آموزش زبان انگلیسی، واحد علیآباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علیآباد کتول، ایران | ||
| 2دانشیار گروه زبان و ادبیات انگلیسی، گروه زبان وادبیات انگلیسی، دانشکدۀ علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه گلستان، گرگان، ایران | ||
| Abstract | ||
| پس از تحقیق مروری که توسط شکی و همکارانش درسال (2020) انجام شد نتایج حاکی از آن بود کنش های گفتاری درخواست، عذرخواهی و امتناع در ایران بسیارآموزش پذیر و پرطرفدار هستند. از آنجایی که فراتحلیل ها به عنوان یک روش آماری جدید به بررسی میزان تاثیرگذاری متغیرها میپردازند وبدین جهت که تاکنون تحقیقی در بررسی کنش های گفتاری مذکور در ایران انجام نشده است، پژوهش حاصل بر مطالعات انجامشده در طول دو دهۀ گذشته تمرکز کرده است. بنابراین هدف مقالۀ حاضر، آشکارسازی میزان اثربخشی آموزش بر این کنشهای گفتاری پرتکرار یعنی درخواست، عذرخواهی وامتناع در ایران است. بدین منظور، از مجموع هشتاد مطالعۀ یافتشده در ایران، 57 مقاله براساس معیارهای نویسندگان، انتخاب وبرای تجزیه وتحلیل کدگذاری شدند. نتایج مطالعه نشان داد که آموزش درخواست، عذرخواهی وامتناع در محیط ایران بسیار مؤثر است ومیانگین (g = 1.43) معناداری را گزارش داده است که نشاندهندۀ سهم بزرگ آموزش در زمینۀ منظورشناسی است. این مقاله با پیشنهاداتی برای مطالعات آینده به پایان میرسد. | ||
| Keywords | ||
| فراتحلیل; منظورشناسی; آموزش; درخواست; عذرخواهی; امتناع | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 391 PDF Download: 231 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,436,349 |
| PDF Download | 17,551,385 |