تحلیل و مقایسۀ زبان شفاهی از دو جنبۀ نحو و معناشناسی در کودکان شنوا با کودکان کمشنوای دارای سمعک و کاشت حلزون شنوایی | ||
| جستارهای زبانی | ||
| Article 13, Volume 13, Issue 6 - Serial Number 72, 1401, Pages 395-425 PDF (458.96 K) | ||
| Document Type: مقالات علمی پژوهشی | ||
| DOI: 10.52547/LRR.13.6.13 | ||
| Authors | ||
| طیبه قاسمی1; حسین نویدی نیا* 2; میترا راستگو مقدم3; حمید طیرانی نیک نژاد4 | ||
| 1کارشناسی ارشد زبانشناسی، گروه زبان انگلیسی دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران. | ||
| 2دانشیار آموزش زبان انگلیسی، گروه زبان انگلیسی دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران. | ||
| 3استادیار روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران. | ||
| 4دکتری زبانشناسی همگانی، مرکز کاشت حلزون شنوایی خراسان و مرکز توانبخشی شنواگستر مشهد، مشهد، ایران. | ||
| Abstract | ||
| اگرچه مهارت زبانی کودکان کمشنوا به کمک سمعک و کاشت حلزون شنوایی و گفتار درمانی ارتقا مییابد، اما به علت اینکه آغاز شنوایی در این کودکان با تأخیر صورت میگیرد و باتوجه به اینکه آموزش کودکان کمشنوا در مدارس عادی انجام میشود، لازم است که عملکرد زبان شفاهی این کودکان در مقایسه با همسالان شنوایشان به دقت بررسی شود. لذا پژوهش حاضر به تحلیل و مقایسۀ مؤلفههای زبان شفاهی از دو جنبۀ معناشناسی و نحو در کودکان کمشنوا دارای سمعک و حلزون شنوایی با همسالان شنوا پرداخته است. به این منظور تعداد 39 کودک 6 تا 8 سال، شامل شانزده کودک شنوا، سیزده کودک دارای پروتز حلزون شنوایی و ده کودک دارای سمعک به کمک آزمون Told-p:3 بررسی شدند. تجزیه و تحلیل دادهها از طریق آزمونهای کروسکال والیس و یومنویتنی نشان داد، میان کودکان کاشت حلزون شده و دارای سمعک، از لحاظ مهارتهای نحوی و معناشناسی تفاوت معنیداری وجود ندارد و این کودکان در دریافت و درک معانی کلمات و جملات، در ارائۀ تعاریف شفاهی از کلمات و توانایی شناختن و به کارگیری اشکال تکواژ، عملکرد یکسانی دارند. اما بین کودکان شنوا و دو گروه کودکان کمشنوا از جنبههای نحو و معناشناسی اختلاف معنیداری وجود دارد و کودکان شنوا عملکرد بهتری دارند. بنابراین لازم است که کودکان کمشنوا تا رسیدن به سطح زبانی کودکان شنوا بهطور جدی تحت آموزشهای توانبخشی کلامی ـ شنیداری قرار گیرند. عدم توجه به این موضوع میتواند اثر نامطلوبی بر پیشرفت تحصیلی و آیندۀ شغلی کودکان کمشنوا داشته باشد. | ||
| Keywords | ||
| واژههای کلیدی: زبان شفاهی; کودکان دارای سمعک1; کودکان دارای کاشت حلزون شنوایی2; مهارتهای معناشناسی و نحو; آزمون3 Told-p:3 | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 306 PDF Download: 149 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,454,670 |
| PDF Download | 17,557,946 |