بررسی تاثیر بافت فرهنگی بر استعارههای مفهومی حوزه شیطان در قرآن کریم: رویکرد شناختی و تاریخی | ||
| جستارهای زبانی | ||
| Articles in Press, Accepted Manuscript, Available Online from 13 July 2025 | ||
| Document Type: مقالات علمی پژوهشی | ||
| DOI: 10.48311/LRR.75027 | ||
| Authors | ||
| فتحیه فتاحی زاده1; فاطمه آبادی* 2 | ||
| 1استاد گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه الزهرا، تهران، ایران | ||
| 2پژوهشگر پسادکتری گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه الزهرا(س)، تهران، ایران و عضو گروه پژوهشی مطالعات میانرشتهای قرآن و حدیث | ||
| Abstract | ||
| این پژوهش با تکیه بر نظریه استعارههای مفهومی و بسط فرهنگی آن از سوی زولتان کووچش، به تحلیل استعارههای مفهومی شیطان در قرآن کریم میپردازد و تلاش میکند نشان دهد که چگونه تجربیات زیسته و ساختارهای فرهنگی عرب عصر نزول در مفهومسازی شیطان ـ بهعنوان مفهومی کاملاً انتزاعی ـ نقش داشتهاند. برای این منظور، پیکرهای شامل ۴۷ آیه از قرآن که دربردانده استعارههای فرهنگی در مفهومسازی شیطان است، گردآوری و تحلیل شد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که حوزههای مبدأ جنگ، سنت جوار، دوستی و همنشینی، و مفهوم کارگر و اسیر بهعنوان حوزههایی فرهنگی در مفهومسازی استعاری شیطان ایفای نقش میکنند. در این میان، حوزه جوار از ویژگیهای خاص فرهنگ عرب عصر نزول و حوزه جنگ با وجود شناخته شده بودن برای اغلب گروهها، دارای مؤلفههایی فرهنگویژه است، در حالی که حوزههای دوستی و کارگر مفاهیمی جهانی و میانفرهنگی محسوب میشوند. هر یک از این حوزهها، شیطان را بهگونهای خاص به تصویر میکشد: فرماندهای شکستخورده، پناهدهندهای ناقض عهد، همنشینی آزاردهنده و کارگری ناتوان در برابر اراده خدا. این تصویرسازیها، که مبتنی بر تجربهزیسته انسان و خاصه عرب عصر نزولاند، به شکلی مؤثر، هیمنه کاذب شیطان را در ذهن مخاطب فرو میریزند و تبعیت از او را امری ناپسند و نامطلوب جلوه میدهند. | ||
| Keywords | ||
| استعارههای فرهنگی; جنگ | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 259 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,436,008 |
| PDF Download | 17,551,285 |