آموزش وندها و شبه وندهای اشتقاقی فارسی به غیرفارسیزبانان از منظر صرفِ شناختی: مطالعۀ موردی پسوندهای اسم فاعلساز (کار، گر، بان، باز، -َنده) | ||
| جستارهای زبانی | ||
| Articles in Press, Accepted Manuscript, Available Online from 13 July 2025 | ||
| Document Type: مقالات علمی پژوهشی | ||
| DOI: 10.48311/lrr.2025.7265 | ||
| Authors | ||
| اعظم آژند1; مهناز کربلائی صادق* 2; آرزو نجفیان3 | ||
| 1دانشجوی دکتری تخصصی رشته زبانشناسی همگانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
| 2استادیار زبانشناسی همگانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
| 3دانشیار زبانشناسی همگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
| Abstract | ||
| در این پژوهش به آموزش وندها و شبه وندهای اشتقاقی اسم فاعلساز فارسی (کار، گر، بان، باز، -َنده) در واژههای مشتق به غیرفارسیزبانان با بهرهگیری از دو روش صریح و غیرصریح پرداخته شده است. در آموزش مستقیم/صریح از مبانی نظری صرفِ شناختی مطرحشده از سوی هماوند (2011) استفاده شده و در آموزش غیرمستقیم/ غیرصریح، متنهایی که حاوی واژههای مشتق بودند به فارسیآموزان آموزش داده شده است. در این مطالعه، 16 نفر از فارسیآموزان مرکز آزفای دانشگاه علامه طباطبایی و مرکز آزفای دانشگاه شهید بهشتی در سطح پیشرفته، در قالب دو گروه کنترل و آزمایش بررسی شدند. فارسیآموزان در دو آزمون به عنوان پیشآزمون و پسآزمون شرکت کردند. نتایج این پژوهش براساس آمار توصیفی نشان داد که آموزش پسوندهای اسم فاعلساز با بهرهگیری از مبانی نظری صرفِ شناختی هماوند نظیر مقولهبندی، حوزهبندی و مفهومسازی همراه با مفاهیم پیشنمونهای و حاشیهای میتواند در بهبود دانش واژگانی موثر و مفید باشد. به طور کلی به نظر میرسد آگاه کردن فارسیآموزان از ساختار ساختواژی و معنایی واژههای مشتق موجب میشود اطلاعات زبانی و سطح یادگیری آنها افزایش یابد. | ||
| Keywords | ||
| واژههای مشتق زبان فارسی; پسوندهای اشتقاقی; صرفِ شناختی; مقولهبندی; حوزهبندی; مفهومسازی | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 343 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,479,434 |
| PDF Download | 17,565,690 |