شناسایی چالش ها و استلزامهای آموزش زبان انگلیسی در نظام برنامه درسی آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران | ||
| جستارهای زبانی | ||
| Articles in Press, Accepted Manuscript, Available Online from 13 July 2025 | ||
| Document Type: مقالات علمی پژوهشی | ||
| DOI: 10.48311/lrr.2025.7264 | ||
| Authors | ||
| اکرم خفاجه1; بهروز مهرام* 2; بهزاد قنسولی3 | ||
| 1دانش آموخته کارشناسی ارشد برنامهریزی درسی دانشگاه فردوسی مشهد. | ||
| 2استاد گروه مطالعات برنامه درسی و آموزش، دانشگاه فردوسی مشهد | ||
| 3استاد گروه زبان انگلیسی، دانشگاه فردوسی مشهد | ||
| Abstract | ||
| هدف پژوهش، شناسایی چالشها و استلزام های آموزش زبان انگلیسی در نظام برنامه درسی رسمی آموزش و پرورش ایران بود. سؤالات پژوهش معطوف به آموزش زبان انگلیسی در اسناد بالادستی، وضع موجود آموزش زبان انگلیسی، چالشهای فراروی یادگیری و استلزام های آموزش زبان انگلیسی در مدارس بود. قلمروی مطالعه شهر سرایان در سال تحصیلی 1402- 1401 بود. برای انجام پژوهش از تحلیل سند، پیمایش، پدیدارشناسی، مطالعه تطبیقی و گروه بحث متمرکز استفاده شد. برای بررسی تجارب متخصصان موضوعی و دبیران زبان انگلیسی و دانش آموزان از مصاحبه و برای بهره گیری از تجارب دیگر کشورها، فرایند آموزش در چهار کشور که بهصورت هدفمند و بر اساس نظر متخصصان موضوعی و با ابتناء به دو معیار پیشرفت در آموزش زبان انگلیسی و مشابهت فرهنگی انتخابشده بودند؛ بهصورت تطبیقی مطالعه شد. ناکارآمدی در تدریس، شیوه سازماندهی محتوایی، انگیزه ناکافی و فضای نامناسب یادگیری از مهمترین چالش ها و تغییر روش تدریس، افزایش زمان آموزش، یاددهی از سنین پایینتر، بازآموزی دبیران، بازنگری فنون سنجش، بازطراحی فضای فیزیکی و بازنگری در محتوا ازجمله استلزام های تعیینشده برای آموزش اثربخش زبان انگلیسی در برنامه درسی رسمی بودند. | ||
| Keywords | ||
| استلزام; آموزش زبان انگلیسی; آموزش و پرورش; برنامه درسی; ایران | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 371 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,479,447 |
| PDF Download | 17,565,695 |