Iranian 12th-grade English Language Final Examinations in the Light of Bloom’s Revised Taxonomy | ||
| جستارهای زبانی | ||
| Articles in Press, Accepted Manuscript, Available Online from 13 July 2025 | ||
| Document Type: مقالات علمی پژوهشی | ||
| DOI: 10.48311/lrr.2025.7248 | ||
| Authors | ||
| زهرا دولتی* 1; عبدالرضا تحریری1; سید آیت الله رزمجو2 | ||
| 1دانشگاه گیلان | ||
| 2دانشگاه شیراز | ||
| Abstract | ||
| گنجاندن تفکر انتقادی در جنبه های مختلف تحصیل به عنوان مؤلفه ای امید بخش در زمینه ی موفقیت تحصیلی و شغلی در سال های اخیر شتاب بیشتری یافته است. بنابراین، پژوهش حاضر امتحانات نهایی زبان انگلیسی پایه دوازدهم را بر اساس طبقهبندی بازبینی شده ی بلوم از نظر «بعد دانش» و «بعد فرآیند شناختی» در پنج سال اخیر برگزاری آزمون مورد بررسی قرار داده است. با استفاده از یک طرح کمی بررسی محتوا، آیتمهای آزمونهای مذکور در سالهای 2019 تا 2023 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های پژوهش نشان داد که فراوانی آیتم های «دانش مفهومی» در «بعد دانش» و «درک» در «بعد فرآیند شناختی» بر اساس نتایج آزمون کای دو به طور معناداری بیشتر بود. علاوه بر این، فراوانی موارد مربوط به مهارتهای تفکر مرتبه پایین به طور قابل توجهی بیشتر از موارد مربوط به مهارتهای تفکر مرتبه بالاتر است، اگرچه مواردی از آیتم های سطح شناختی بالاتر را میتوان در این آزمونها ردیابی کرد. همچنین مشخص شد که هیچ تغییر قابل توجهی با توجه به گنجاندن دو بعد طبقهبندی بازبینی شده ی بلوم در طول پنج سال برگزاری آزمون مورد مطالعه وجود نداشته است. نتایج این پژوهش میتواند برای سیاستگذاران، تدوینکنندگان کتابهای درسی و معلمان تلنگری باشد تا تغییرات لازم را در خصوص گنجاندن تکالیف مبتنی بر تفکر انتقادی در کتابهای درسی، طرحهای درسی و امتحانات تسریع بخشند. | ||
| Keywords | ||
| طبقه بندی بازبینی شده ی بلوم; مهارتهای تفکر انتقادی; امتحانات زبان انگلیسی | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 285 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,436,012 |
| PDF Download | 17,551,286 |