تحلیل محتوا و بررسی موازنه صوری و معنایی تمرینهای کتابهای درسی عربی دوره اول متوسطه بر اساس مدل نیشن و مکالیستر | ||
| جستارهای زبانی | ||
| Articles in Press, Accepted Manuscript, Available Online from 13 July 2025 | ||
| Document Type: مقالات علمی پژوهشی | ||
| DOI: 10.48311/lrr.2025.7228 | ||
| Authors | ||
| فاطمه ایراندوست1; مریم جلائی پیکانی* 2; عباس زارعی1 | ||
| 1دانشگاه کاشان | ||
| 2دانشگاه اصفهان | ||
| Abstract | ||
| طراحی کارآمد و نظاممند برنامه آموزشی زبان به واسطه درآمیختن راهبردها و شیوههای آموزش و یادگیری با ساخت شناختی فراگیران و ملاحظات محیطی در تلاش است تا به صورتی فزاینده، زبانآموزانی مؤثر و توانمند پرورش دهد؛ زیرا آموزش اثربخش با طراحی آموزشی تأثیرگذار آغاز میشود و این طراحی متضمن رویدادها و حوزههای وسیعی است که از مهمترین آنها میتوان به تولید ساختارمند مواد و محتوای آموزشی اشاره کرد. در این راستا پژوهش حاضر با هدف تحلیل تمرینات کتابهای درسی عربی دوره اول متوسطه بر مبنای مدل طراحی برنامه آموزشی زبان پل نیشن و جان مکالیستر (2010م) در بحث قالب و ارائه فعالیتهای یادگیری انجام پذیرفته است. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی و از نوع تحلیل محتوا بوده و به منظور دستیابی به نتایج قویتر و معتبرتر از روش جدید وزندهی آنتروپی شانون و آزمونهای آماری همگنی واریانس لون، تک متغیره و کروسکال-والیس هم بهره گرفته شده است. جامعه و نمونه آماری منطبق بر یکدیگر بوده و کلیه تمرینات کتابهای عربی این مقطع مدارس ایران در سال تحصیلی 1402-1401ه.ش/ 2023-2022 م را دربرگرفته است. ابزار تحلیل محتوا در این پژوهش، بازبینهای محققساخته مبتنی برلایههای مطرح در این مدل (درونداد معنامحور، درونداد شکلمحور، برونداد معنامحور، برونداد شکلمحور) بوده که روایی آن توسط متخصصان دانشگاهی و پایایی آن با بهکارگیری روش همبستگی پیرسون محاسبه شده است. نتایج بررسیها نشان داد که در این تمرینات توازن و تعادلی چهارسویه میان انواع لایهها وجود ندارد و بخش عمده تمرینات بر لایه برونداد معنامحور متمرکز است. | ||
| Keywords | ||
| کتاب های درسی عربی; تحلیل محتوا; تمرین; دوره اول متوسطه; طراحی برنامه آموزشی زبان; نیشن و مکالیستر | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 395 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,435,978 |
| PDF Download | 17,551,273 |