تلفیقات نحوی در صفت و کارکرد آن در موسیقی شعر نیما | ||
| جستارهای زبانی | ||
| Articles in Press, Accepted Manuscript, Available Online from 13 July 2025 | ||
| Document Type: مقالات علمی پژوهشی | ||
| DOI: 10.48311/lrr.2025.7185 | ||
| Authors | ||
| راهله کمالی* 1; محمود فتوحی رودمعجنی2; لیلا صادقی3 | ||
| 1دانشجوی دکتری دانشگاه فردوسی مشهد | ||
| 2دانشگاه فردوسی مشهد | ||
| 3دکتری زبان شناسی همگانی دانشگاه تهران | ||
| Abstract | ||
| یکی از ویژگیهای زبانی برجسته در اشعار آزاد نیما، نحو متشخّص و متمایز اوست. نیما از این شاخصۀ زبانی خود با عنوان «تلفیقات صرفی و نحوی» نام برده است. بررسی تلفیقات نحوی نیما نشان میدهد که این تلفیقات در شعر نیما کارکردهایی دارد که یکی از این کارکردها، نقش آن در ایجاد موسیقی شعر است.از آنجا که تلفیقات نحوی مربوط به صفت، در شعر نیما بسامد بالایی دارد، این مقاله بعد از تبیین انواع تلفیقات نحوی نیما در صفت؛ نظیر گسترش صفت، فاصله انداختن میان موصوف و صفت، کاربرد صفت جانشین موصوف و... به بیان کارکرد آن در ایجاد موسیقی شعر نیما میپردازد و نتیجه میگیرد که نیما از طریق تلفیقات نحوی خود بهویژه دربارۀ صفت، سعی کرده به موسیقی طبیعی کلام که متناسب با احساس و مضمون شعر است، دست یابد. | ||
| Keywords | ||
| نیمایوشیج; تلفیقات نحوی; صفت; موسیقی; احساس | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 282 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,435,977 |
| PDF Download | 17,551,272 |