رویکردی شناختی به پدیدۀ نمادپردازی آوایی بر پایۀ نظریۀ استعارۀ مفهومی | ||
| جستارهای زبانی | ||
| Articles in Press, Accepted Manuscript, Available Online from 13 July 2025 | ||
| Document Type: مقاله مروری - تحلیلی | ||
| DOI: 10.48311/lrr.2025.7177 | ||
| Authors | ||
| صالح طباطبایی1; ارسلان گلفام* 2; حیات عامری3 | ||
| 1دانشجوی دکتری علوم شناختی، زبانشناسی، دانشگاه تربیت مدرس | ||
| 2دانشیار گروه زبانشناسی، دانشگاه تربیت مدرس | ||
| 3دانشیار گروه زبانشناسی ، دانشگاه تربیت مدرس | ||
| Abstract | ||
| حدود 100 سال است که پدیدۀ زبان شناختی «نمادپردازی آوایی»، یعنی پیوند مستقیم و غیرقراردادی میان آوا و معنا، در معرض مطالعات تجربی قرار داشته، و پژوهشهای متعددی به منظور کشف ابعاد مختلف آن صورت گرفته است. اما بااین همه، هیچ پژوهش درخور اعتنایی دربارۀ آنکه اساساً چرا این پدیده روی می دهد انجام نشده است. شاید یکی از دلایل این امر آن باشد که تاکنون این پدیده بر پایۀ هیچ نظریه و/یا تحلیل معناشناختی بررسی نشده است. بااین همه، زبان شناس آمریکایی ادوارد سپیر نخستین بار دو عامل محتملی را که هردو یا هریک به تنهایی می توانند در وقوع این پدیده دخالت داشته باشند برشمرد: عامل صوتشناختی، یا عامل حسی حرکتی مربوط به تولید واج، (یا ترکیبی از هردو). مقالۀ مروری تحلیلی حاضر، می کوشد تا برای نخستین بار بر پایۀ نظریۀ استعاره (و مَجاز) مفهومی توضیح دهد که چگونه هریک از این عوامل یا هر دو آنها می توانند در وقوع این پدیده نقش داشته باشند. بدین ترتیب، می توان پاسخ رضایت بخشی به این پرسش داد که چرا پدیدۀ نمادپردازی آوایی روی می دهد. وانگهی، این پاسخ میتواند راه را برای ملاحظات نظری بیشتر دربارۀ تکوین بالقوۀ واج شناسی "شناختی" بگشاید. | ||
| Keywords | ||
| نمادپردازی آوایی; عامل صوت شناختی; عامل حسی حرکتی تولید آوا; استعارۀ مفهومی; مَجاز مفهومی | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 2,262 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,479,424 |
| PDF Download | 17,565,687 |