پردازش شناختی درک اصطلاحات زبان دوم: مطالعه تطبیقی | ||
| جستارهای زبانی | ||
| Article 13, Volume 16, Issue 4 - Serial Number 88, 1404, Pages 399-432 PDF (1.1 M) | ||
| Document Type: مقالات علمی پژوهشی | ||
| DOI: 10.48311/LRR.1402.70103 | ||
| Authors | ||
| سپیده محمدی1; رویا صدیق ضیابری* 2 | ||
| 1دانشجوی دکتری زبان شناسی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران | ||
| 2استادیار گروه زبان شناسی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران | ||
| Abstract | ||
| این مطالعه فرآیندهای شناختی زیربنای درک عبارات اصطلاحی زبان دوم را با استفاده از دو تکنیک آموزشی بصری مختلف - نمایش تصویری معانی تحت اللفظی در مقابل نمایش تصویری معانی مجازی هر عبارت اصطلاحی - بررسی میکند. برای این امر دو محیط (موقعیت) (PFL در مقابل PSL)، دو نوع اصطلاحات مختلف (غیرشفاف (کدر) در مقابل شفاف) و دو سطح بسندگی متفاوت (متوسط در مقابل پیشرفته) در نظر گرفته می شود. این کار شامل شیوههای آموزشی رایج بود که از نظریه کدگذاری دوگانه به عنوان دو تکنیک بصری متفاوت با پشتیبانی کلامی برای آموزش انواع مختلف اصطلاحات استفاده می کند. 67 زبان آموز به عنوان زبان دوم و 63 زبان آموز به عنوان زبان خارجی در این مطالعه شرکت کردند. قبل و بعد از آموزش از آزمون درک اصطلاح استفاده شد. نتایج تحلیل واریانس اندازه مکرر بر اساس مقایسههای پیش-آزمون و پس-آزمون نشان داد که درک اصطلاحات زبان دوم با توجه به محیط یادگیری، تکنیک آموزشی و نوع اصطلاح متفاوت است. با این وجود، به نظر نمیرسد که سطح بسندگی تأثیری بر نتایج درک برای هیچ گروهی داشته باشد. نتایج آشکار میسازد که در محیط زبان دوم تکنیک مجاز موفقتر از تکنیک تحت اللفظی بوده است. در حالی که در محیط زبان خارجی بکارگیری تکنیک تحت اللفظی در مقایسه با تکنیک مجاز، نمرات بهتری برای زبان آموز به دست آورد. زبان آموزان PSL در یادگیری اصطلاحات با معانی غیرشفاف (کدر) بهتر از زبان آموزان PFL بودند در حالی که زبان آموزان PFL در یادگیری اصطلاحات با معانی شفاف عملکرد بهتری داشتند. نتایج این مطالعه از مدل بازنمایی اصطلاح دوگانه حمایت میکند که بیان میکند زبانآموزان PSL مدخل های اصطلاحات موجود خود را فعال میکنند و آنها را به صورت مجازی درک میکنند در حالی که زبانآموزان PFL باید اصطلاحات را تجزیه کنند. | ||
| Keywords | ||
| درک اصطلاحات L2; زبان استعاری; پردازش شناختی; محیط یادگیری L2; تکنیک آموزشی | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 465 PDF Download: 108 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,479,467 |
| PDF Download | 17,565,703 |