تجلی نور خُرَّه با ابعادی هنری و عرفانی در معماری ایرانی- اسلامی با تاکید بر آراء شیخ شهاب الدین سهروردی | ||
| نقش جهان - مطالعات نظری و فناوری های نوین معماری و شهرسازی | ||
| Article 7, Volume 4, Issue 1 - Serial Number 6, 1393, Pages 65-74 PDF (2.29 M) | ||
| Authors | ||
| زهرا رهبرنیا1; رویا روزبهانی* 2 | ||
| 1دانشیار و عضو هیئت علمی دانشکده هنر دانشگاه الزهرا | ||
| 2دانشجو کارشناسی ارشد رشته پژوهش هنر دانشکده هنر دانشگاه الزهرا | ||
| Abstract | ||
| "سهروردی" یکی از فیلسوفان و حکیمان بزرگ مسلمان، فلسفه خویش را بر اساس "نور" استوار کرده است؛ نظریهها و آموزههای شیخ اشراق، تاثیر زیادی بر باور و عملکرد هنرمندان ایرانی داشته است. از این رو پژوهش حاضر، نحوه تلقی سهروردی از نور و مراتب انوار را مورد بررسی قرار داده است و سعی دارد تا نحوه تجلی نور خُرَّه یا نور ملکوتی را که در حکمت اشراقی سهروردی اهمیت زیادی داشته، در این هنر مشخص نموده و به این پرسش پاسخ دهد که کدام عناصر، تجلی نور حکمت اشراق در معماری ایرانی اسلامی هستند. در این پژوهش، گردآوری اطلاعات به روش اسنادی و روش تحقیق به صورت توصیفی و تجزیه و تحلیل کیفی است. بر اساس نتایج بدست آمده هیچ نماد و مظهری مانند نور، به وحدت الهی نزدیک نیست و بدین جهت معمار ایرانی و مسلمان کوشیده است حتیالامکان در آنچه میآفریند از نور استفاده کند. عناصری چون مناره، محراب، مقرنس، کاشی، طاقهای مسلسل (پیوسته)، شیشههای رنگی و حضور بارز رنگ زرد و طلایی، همگی نمادهایی از نورالانوار هستند؛ و همینطور مفهوم خُرَّه یا نور ایزدی در معماری، به صورت شمسه و بکارگیری سطوح مشبک به شکل هالهای نورانی در زیر گنبد، تجلی پیدا کرده است. | ||
| Keywords | ||
| سهروردی; نور خُرَّه; عناصر معماری; اسلامی; ایرانی | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 332 PDF Download: 276 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,560 |
| Article View | 19,397,738 |
| PDF Download | 15,843,665 |