مبانی نظریه بازی های زبانی ویتگنشتاین و نقش آن در غلبه بر پیش فرض ها و سوگیری ها | ||
| جستارهای زبانی | ||
| Articles in Press, Accepted Manuscript, Available Online from 13 July 2025 | ||
| Document Type: مقالات علمی پژوهشی | ||
| DOI: 10.48311/lrr.2025.7145 | ||
| Author | ||
| کمال نصرتی هشی* | ||
| گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران ایمیل: kamalnosrati1367@cfu.ac.ir | ||
| Abstract | ||
| هدف پژوهش، بررسی مبانی نظریه بازیهای زبانی ویتگنشتاین و نقش آن در غلبه بر پیشفرضها و سوگیریهای نادرست است. در پژوهش حاضر با رویکرد کیفی و با روش تحلیل مفهومی و استنتاجی، در بخش یافتهها با بررسی مبانی نظری بازیهای زبانی ویتگنشتاین، ابتدا به نقد کاستیهای فلسفه متقدم همچون مطلقیت امور، رویکرد تحلیلی محض و تعریف اشارهای پرداخته و در ادامه به ویژگیهای زبان همچون اجتماعی بودن، تغییرپذیری و بحث کاربرد و نقش ابزاری آن اشاره شد. همچنین، ضمن بیان رسالت فلسفه ویتگنشتاین، جایگاه و علت محوریت زبان در فلسفه او نمایان گردید و در نهایت به خاطر افق جدیدی که در نظریه بازیهای زبانی نهفته است و با تکیه بر آن و همچنین شیوه کار ویتگنشتاین در فلسفه متاخر، مجموعه راهکارهایی جهت غلبه بر سوگیریها ارائه شد. غلبه بر حس ذات باوری، بازنمایی دارای وضوح، خودتبعیدی تحمیلی، تجربه مشاغل و حرفههای متفاوت، تاکید بر تفاوتها و طرح سؤالات مناسب از جمله این راهکارها هستند. در نتیجه میتوان اذعان داشت که بسیاری از باورها و پیش-فرضهای نادرست از طریق زبان به نسلهای آینده منتقل میشود و به این دلیل خیلی از مسائل در طول تاریخ پابرجا ماندهاند. از اینرو، بایستی مفاهیم و اندیشههای غلط را در زبان شناسایی و با حذف آنها از تکرارشان جلوگیری به عمل آید. | ||
| Keywords | ||
| ویتگنشتاین متاخر; نظریه بازیهای زبانی; پیشفرضها و سوگیریها; پیامدهای تربیتی | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 647 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,479,441 |
| PDF Download | 17,565,695 |