بررسی تأثیر ظرفیت حافظه فعال بر میزان یادگیری واژگان و دستور زبان انگلیسی در دو شیوه آموزش استقرایی و قیاسی | ||
| جستارهای زبانی | ||
| Article 24, Volume 13, Issue 4 - Serial Number 70, 1401, Pages 793-821 PDF (653.17 K) | ||
| Document Type: مقالات علمی پژوهشی | ||
| DOI: 10.29252/LRR.13.4.24 | ||
| Authors | ||
| مجید نعمتی* 1; سید محمد علوی2; آسیه سیفی3 | ||
| 1استادیار گروه زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه تهران | ||
| 2استاد گروه زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه تهران | ||
| 3دانشجوی مقطع دکتری آموزش زبان انگلیسی دانشگاه تهران | ||
| Abstract | ||
| حافظه فعال به عنوان یک سیستم شناختی و یکی از عوامل مؤثر در تفاوتهای فردی در یادگیری زبان دوم مورد توجه پژوهشگران قراردارد. شناخت دقیق از میزان تأثیرگذاری ظرفیت حافظه فعال بر مؤلفهها و مهارتهای زبانی اطلاعات مفیدی در اختیار کسانیکه با آموزش زبان سروکار دارند، قرارمیدهد (Baddeley, 2015). بهمنظور بررسی ارتباط بین ظرفیت دو مؤلفه از مؤلفه های حافظه فعال(به عنوان یکی از عوامل تفاوتهای فردی در یادگیری) و یادگیری واژگان و دستورزبان انگلیسی(به عنوان مؤلفه های اساسـی در یـادگیری زبـان) و همچنین بررسی تأثیر روش آموزشی به عنوان متغیری تأثیرگذار، 74 زبان آموز دختر در رده سنی کودکان (12-9 سال) و در سطح زبانی مبتدی با روش نمونه گیری در دسترس هدفمند انتخاب شدند. برای تعیین ظرفیت حلقه واجی از آزمون تکرار ناکلمه و یادآوری مستقیم ارقام و برای تعیین ظرفیت مؤلفه اجرایی مرکزی از آزمون یادآوری شمارش و یادآوری معکوس ارقام استفاده شد. بر اساس میانگین نمرات این آزمونها، زبانآموزان به دو گروه همگن تقسیم شدند. گروه اول تحت روش آموزش استقرایی و گروه دوم تحت آموزش به روش قیاسی قرار گرفت. تحلیل آماری دادهها با استفاده از رگرسیون خطی و تی استیودنت دونمونه مستقل انجام شد. نتایج نشان داد که ظرفیت مؤلفه حلقه واجی و مؤلفه اجرایی مرکزی در هر دو روش آموزشی بر یادگیری واژگان و دستورزبان انگلیسی تأثیر معناداری دارند، اما روش تدریس قیاسی بر میزان یادگیری دستورزبان به طور معناداری بهتر از روش استقرایی عمل میکند. | ||
| Keywords | ||
| ظرفیت حافظه فعال; حلقه واجی; مؤلفه اجرایی مرکزی; آموزش استقرایی; واژگان; دستور زبان; آموزش قیاسی | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 333 PDF Download: 106 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,436,352 |
| PDF Download | 17,551,386 |