تاثیر تقویت تایپی درونداده، حاشیه نویسی، و پیش سازمان دهندهها بر درک مطلب زبان آموزان ایرانی | ||
| جستارهای زبانی | ||
| Article 23, Volume 13, Issue 4 - Serial Number 70, 1401, Pages 763-791 PDF (449.99 K) | ||
| Document Type: مقالات علمی پژوهشی | ||
| DOI: 10.29252/LRR.13.4.23 | ||
| Authors | ||
| رضا باقری نویسی* 1; رسول محمد حسین پور1; بهرام رستمی2 | ||
| 1دانشیار گروه آموزش زبان انگلیسی، داﻧﺸﮕﺎه ﻗﻢ، قم، اﻳﺮان. | ||
| 2ﻛﺎرﺷﻨﺎس ارﺷﺪ آموزش زبان انگلیسی، داﻧﺸﮕﺎه ﻗﻢ، قم، اﻳﺮان. | ||
| Abstract | ||
| با توجه به عدم قطعیت و وجود نتایج متناقض در زمینۀ نقش آموزش و استفادۀ کاربردی و صحیح از تکنیکهای مهارت خواندن، انجام پژوهشهای بیشتر در این زمینه ضروری بهنظر میرسد. مطالعۀ حاضر با هدف بررسی اثر استفاده از تکنیکهای آموزشی: تقویت تایپی درونداده، حاشیهنویسی، و پیشسازماندهندهها بر درک مطلب زبانآموزان زبان انگلسیی انجام شد. برای این منظور، پس از گرفتن آزمون تعیین سطح سریع آکسفورد، 80 زبانآموز سطح متوسطه از مؤسسۀ زبان سفیر در اهواز انتخاب شدند و به چهار گروه تقویت تایپی درونداده، حاشیهنویسی، سازماندهنده و متن ساده تقسیم شدند. سپس، آزمون خواندن پت بهمنزلۀ پیشآزمون انجام شد. متون مختلف درک مطلب برای شرکتکنندگان در هر گروه با استفاده از روشهای ذکرشده به مدت هشت جلسه آموزش داده شد. در انتها، نسخۀ مشابه و یکسان دیگری از آزمون خواندن پت بهمنزلۀ پسآزمون استفاده شد. همچنین، دادههای بهدست آمده با استفاده از نرمافزار اس.پی.اس.اس. تحلیل شد. نتایج نشان داد که عملکرد گروه پیشسازماندهنده بهطور معناداری از سایر گروهها بهتر بود. علاوه بر این، استفاده ازتکنیک پیشسازماندهنده بر درک مطلب شرکتکنندگان نسبتبه تقویت تایپی درونداده و حاشیهنویسی مؤثرتر بود. این تحقیق پیامدهای مهمی برای تجزیه و تحلیل متون درک مطلب، طراحی مواد آموزشی و نحوۀ استفاده از این اطلاعات برای فعال کردن طرحواره و بازیابی اطلاعات از حافظۀ بلندمدت دارد. | ||
| Keywords | ||
| تکنیک; تقویت تایپی درونداده; حاشیهنویسی; سازماندهنده; درک مطلب زبان | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 317 PDF Download: 159 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,436,141 |
| PDF Download | 17,551,324 |