مطالعهی عوامل حمایتکنندهی روایی محتوی در آزمون چهارگزینهای درکمطلب EPT از دیدگاه مولفهمحور | ||
| جستارهای زبانی | ||
| Article 22, Volume 13, Issue 4 - Serial Number 70, 1401, Pages 727-762 PDF (1.3 M) | ||
| Document Type: مقالات علمی پژوهشی | ||
| DOI: 10.29252/LRR.13.4.22 | ||
| Authors | ||
| روشنک رضایی1; فرامرز عزیز ملایری* 2; عباس بیات2; حسین احمدی2 | ||
| 1دانشجوی دکتری آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه آزاد اسلامی، ملایر، ایران | ||
| 2استادیار گروه آموزش زبان انگیسی، دانشگاه آزاد اسلامی، ملایر، ایران | ||
| Abstract | ||
| دراین پژوهش، به بررسی عوامل حمایتکنندهی روایی قسمتی از بخش درکمطلب آزمون استاندارد ایپیتی که هر ماه در ایران برگزار میشود میپردازیم، وبا اختصاص هر یک از سوالات آن، به یکی از مولفههای موثرشناختهشده در درکمطلب، سعی بر تحلیل آن میکنیم. توانایی ما در خواندن در زبان دوم، در ابتدا، به میزان آشنایی ما با دانش متنی که همان کلمات و دستورزبان هدف است بستگیدارد؛ و سپس تحت تاثیر دانش غیرمتنی ماست؛ که اگر ارزیابی این توانایی با «دانش غیرمتنی» ما، بیش از میزان هنجار آن آمیخته گردد؛ نتیجهی حاصله اعتبار استاندارد سوال را تامین نخواهدکرد. ازآنجایی که آزمونهای سرنوشتسازی[i] مانند EPT برای آزموندهندگان با تجربیات و دیگر تواناییهای شناختی متفاوت فردی طراحی میشوند، متوازنساختن این مداخله ما را به نتایج مطلوبتری خواهدرساند. 85 سوال از 22 متن علمیتوضیحی بهطور تصادفی انتخاب شدند، و 150 آزمونورخانم فارغالتحصیل رشتههای نظری علومانسانی، تجربی، و ریاضی از شهرستان ملایر در آزمون شرکتکردند. دادهها با استفاده از تحلیل آماری همبستگی پیرسون، نسبت خصیصهی متفاوت-خصیصهی یکسان، تحلیل آماری اکتشافی، و مدل تعدیل جزئی بررسی گردیدند. نتایج حاصله نشانداد که دانش غیرمتنی در آزمون، تاثیر معنیدار و بیش از حد انتظاری نشانمیدهد.معلمان، مدرسان، و موسسههای مجری طراحی آزمونهای استاندارد در زبان دوم، از نتایج تحقیق حاضر استفاده خواهندکرد. [i] High-stake tests | ||
| Keywords | ||
| آزمون درک مطلب ای پی تی; سطح متوسط زبانی بر مبنای سی فر; مولفه های زبانی; مولفه های غیرزبانی | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 373 PDF Download: 132 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,436,137 |
| PDF Download | 17,551,322 |