بررسی ارتباط بین نوع شخصیت، سبکها و راهبردهای یادگیری زبان در میان فارسیآموزان چینی | ||
| جستارهای زبانی | ||
| Article 20, Volume 13, Issue 4 - Serial Number 70, 1401, Pages 659-690 PDF (566.74 K) | ||
| Document Type: مقالات علمی پژوهشی | ||
| DOI: 10.29252/LRR.13.4.20 | ||
| Authors | ||
| امیررضا وکیلی فرد* 1; پریسا حیدری خسرو2 | ||
| 1دانشیار آموزش زبان فارسی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران. | ||
| 2کارشناسی ارشد آموزش زبان فارسی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران. | ||
| Abstract | ||
| در یادگیری زبان دوم، هر زبانآموز اطلاعات را از یک منظر منحصربهفرد دریافت میکند و متغیرهای فردی ازجمله ویژگیهای شخصیتی میتواند بر نوع یادگیری زبانآموزان اثرگذار باشد. هدف این پژوهش، بررسی ارتباط بین نوع شخصیتِ چینیزبانان بر سبکها و راهبردهای یادگیری زبان فارسی بهعنوان زبان دوم است. در این پژوهش 44 فارسیآموز بهطور تصادفی، بهعنوان نمونۀ پژوهش انتخاب شدند. بهمنظور تحلیل این ارتباط، از سه پرسشنامۀ شخصیت مایرز ـ بریگز (فرم AV)، سبکهای یادگیری کلب (1984) و راهبردهای یادگیری زبان آکسفورد (1990) استفاده شد. یافتههای این پژوهش نشان داد که بین نوع شخصیت چینیزبانان با سبکهای یادگیری آنها ارتباط معناداری وجود دارد؛ دربارۀ سبک یادگیری همگرا، چینیزبانان با نوع شخصیت حسی و ادراکی نسبت به افراد شهودی و قضاوتی بیشتر از سبک همگرا استفاده میکنند. دربارۀ سبکهای یادگیری واگرا و انطباقدهنده بهطور مشابه، چینیزبانان با نوع شخصیت احساسی و ادراکی نسبتبه افراد تفکری و قضاوتی، بیشتر از سبک یادگیری واگرا و انطباقدهنده استفاده میکنند. همچنین دربارۀ سبک یادگیری جذبکننده، چینیزبانان با نوع شخصیت برونگرا، حسی، احساسی و ادراکی نسبتبه افراد درونگرا، شهودی، تفکری و قضاوتی؛ بیشتر از سبک یادگیری جذبکننده استفاده میکنند. راهبردهای شناختی و فراشناختی بهعنوان راهبردهای غالب فارسیآموزان چینی شناخته شد. همچنین نتایج این پژوهش نشان داد که سبک یادگیری جذبکننده، سبک غالب چینیزبانان است. دستاورهای این پژوهش کمک میکند تا با شناخت شخصیت فارسیآموزان چینی و درک سبکها و راهبردهایی که بهکار میگیرند، بر کیفیت آموزش تأثیر قابلتوجهای گذاشت و روشهای تدریس زبان فارسی مناسبی را بهکار گرفت. | ||
| Keywords | ||
| واژههای کلیدی: نوع شخصیت; راهبردهای یادگیری; سبکهای یادگیری; فارسیآموزان چینی; زبان دوم | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 351 PDF Download: 106 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,460,640 |
| PDF Download | 17,559,804 |