میزان پوشش توانش زبان و فرهنگ در برنامههای کارشناسی و کارشناسی ارشد مترجمی زبان انگلیسی دانشگاههای دولتی ایران | ||
| جستارهای زبانی | ||
| Article 11, Volume 13, Issue 4 - Serial Number 70, 1401, Pages 349-386 PDF (517.38 K) | ||
| Document Type: مقالات علمی پژوهشی | ||
| DOI: 10.29252/LRR.13.4.11 | ||
| Authors | ||
| علی بیکیان1; منصور گنجی* 2 | ||
| 1استادیار رشتۀ مطالعات ترجمه، گروه زبان انگلیسی، دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار، چابهار، ایران. | ||
| 2استادیار رشتۀ آموزش زبان انگلیسی، گروه زبان انگلیسی، دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار، چابهار، ایران. | ||
| Abstract | ||
| بدیهی است که مهمترین توانش موجود در هر مدل ترجمه، تسلط به زبان و فرهنگ مبدأ و مقصد است. از سوی دیگر، زبان و فرهنگ دو مقولۀ جداییناپذیر هستند، واقعیتی که با معرفی مفهوم «زبان فرهنگ» توسط آگار (1994) بیشازپیش برجسته شد. پژوهش دومرحلهای حاضر با رویکردی کیفی و با هدف بررسی میزان پوشش توانش زبان و فرهنگ در برنامههای درسی کارشناسی و کارشناسی ارشد مترجمی زبان انگلیسی دانشگاههای دولتی ایران در مقایسه با برنامههای خارجی مشابه و نیز ارائۀ راهکارهایی برای بهبود برنامههای درسی مذکور از حیث این توانش انجام گرفت. برای این منظور، از تحلیل محتوای برنامههای درسی مربوطه و مصاحبههای نیمهساختاریافته با متخصصان ایرانی استفاده شد. مهمترین یافتۀ این پژوهش تأکید بر ضرورت اصلاح برنامههای درسی کنونی در راستای پوشش حداکثری مباحثی است که در قالب فهرستی از موضوعات زبان و فرهنگ فارسی، زبان و فرهنگ انگلیسی، و زبان و فرهنگ مشترک ارائه شده است. فهرست مذکور، که یکی دیگر از یافتههای ارزشمند پژوهش حاضر است، میتواند در طراحی برنامههای دانشگاهی مستقل برای تربیت مترجمان مکتوب، مترجمان شفاهی و مترجمان دیداریشنیداری یا گرایشهای تخصصی مترجمی زبان انگلیسی نیز مفید باشد. بهعلاوه، پژوهشگران میتوانند از یافتههای این پژوهش، که حاصل رویکردی جزئینگر به توانش زبان و فرهنگ است، جهت انجام مطالعات بیشتر دربارۀ هریک از مؤلفههای این توانش استفاده کنند. | ||
| Keywords | ||
| واژههای کلیدی: برنامۀ درسی; توانش ترجمه; زبان و فرهنگ انگلیسی; زبان و فرهنگ فارسی; مترجمی زبان انگلیسی | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 348 PDF Download: 146 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,436,171 |
| PDF Download | 17,551,333 |