بررسی رابطۀ متن و تصویر در کتابهای عربی دورۀ اول متوسطه (براساس نظریۀ ماریا نیکولایوا و کارول اسکات) | ||
| جستارهای زبانی | ||
| Article 7, Volume 13, Issue 4 - Serial Number 70, 1401, Pages 221-255 PDF (2.5 M) | ||
| Document Type: مقالات علمی پژوهشی | ||
| DOI: 10.29252/LRR.13.4.7 | ||
| Authors | ||
| فاطمه ایراندوست1; علی بشیری* 2 | ||
| 1دانشجوی دکتری دانشجوی زبان و ادبیات عربی دانشگاه کاشان، کاشان، ایران | ||
| 2دکتری استادیار زبان و ادبیات عربی دانشگاه کاشان، کاشان، ایران. | ||
| Abstract | ||
| افزایش روزافزون حجم دانش و تغییر شرایط زندگی در دنیای پیچیدۀ کنونی بازدهی مطلوب نظام آموزش و پرورش را به شناخت اصول اساسی یادگیری و طراحی مناسب کتابهای درسی متکی کرده است. با توجه به اینکه اولین زبان آموزشی انسان، زبان تصویری است و بر نقش تعیینکنندۀ تصاویر در انتقال مفاهیم درسی تأکید شده است، پژوهش حاضر به بررسی پیوستگیهای میان متن و تصویر در کتابهای عربی دورۀ اول متوسطه برپایۀ نظریۀ ماریا نیکولایوا و کارول اسکات پرداخته است و تبیین وضعیت کتابها از این منظر مسئله اصلی پژوهش حاضر است. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی و از نوع تحلیل محتواست. جامعه و نمونۀ آماری منطبق بر یکدیگرند و تمامی محتوای کتابهای عربی این مقطع (متن درس و تصاویر بهکاررفته در این بخش) در سال تحصیلی 1399ـ 1400را شامل میشوند. در این نوشتار از بازبینهای شامل انواع مختلف روابط متن و تصویر (قرینهای، مکملی، گسترشی/افزایشی، تقابلی، چندروایتی) مبتنیبر نظریۀ نیکولایوا و اسکات بهعنوان ابزاری برای تحلیل استفاده شده و بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها روش آمار توصیفی (فراوانی و درصد فراوانی) و آمار استنباطی (آزمون خی دو) مورداستفاده قرار گرفته است. نتایج پژوهش نشان داد روابط قرینهای، مکملی و افزایشی در کتابهای درسی عربی بهچشم میخورد، اما رابطۀ قرینهای دارای بیشترین بسامد است. بنابراین انواع مختلف روابط پویای متن و تصویر در محتوای کتابهای مذکور موردتوجه قرار نگرفته است و این کتابهای نونگاشت در حیطۀ رابطۀ متن و تصویر نیازمند اصلاح و بازبینی هستند. | ||
| Keywords | ||
| رابطۀ متن و تصویر; کتابهای عربی دورۀ اول متوسطه; نظریۀ ماریا نیکولایوا و کارول اسکات; تحلیل محتوا | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 399 PDF Download: 130 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,454,667 |
| PDF Download | 17,557,946 |