بررسی کاربرد و ارزش راهبردهای ارزشیابی تکوینی از منظر مدرسان زبان فارسی به غیرفارسیزبانان در کلاسهای چندفرهنگی | ||
| جستارهای زبانی | ||
| Article 3, Volume 13, Issue 4 - Serial Number 70, 1401, Pages 73-119 PDF (641.05 K) | ||
| Document Type: مقالات علمی پژوهشی | ||
| DOI: 10.29252/LRR.13.4.3 | ||
| Authors | ||
| معصومه استاجی* 1; فرانک اسلامی2 | ||
| 1دانشیار گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبانهای خارجی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
| 2دانشجوی دکتری آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان، دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبانهای خارجی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
| Abstract | ||
| اجرای ارزشیابی تکوینی عاملی مهم در کنترل کیفیت روش تدریس مدرسان در کلاسهای چندفرهنگی بهشمار میرود. اگرچه تحقیقات متعددی در حوزۀ ارزشیابی تکوینی و راهبردهای مورداستفادۀ مدرسان زبان انگلیسی انجام شده است، درمورد مدرسان آموزش زبان فارسی به فارسیآموزان خارجی تحقیقات اندک است. پژوهش حاضر با تمرکز بر سه هدف ازجمله شناسایی پرکاربردترین و ارزشمندترین راهبردهای ارزشیابی تکوینی در محیط چندفرهنگی کلاسهای آموزش زبان فارسی و سنجش میزان همبستگی ارزش و کاربرد راهبردهای ارزشیابی تکوینی با سطح آموزشی مدرسان آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان انجام گرفته است. بدین منظور، 3 مدرس آموزش زبان فارسی از سه سطح مقدماتی، میانی و پیشرفته در مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان دانشگاه علامه طباطبائی به سؤالات پرسشنامۀ راهبردهای ارزشیابی تکوینی (Jett, 2009) پاسخ دادند. همچنین برای ارائۀ نتایج قابلاعتمادتر، دادههایی براساس فهرست وارسی مشاهدات کلاسی (Jett, 2009; Stevens, 2012) و مصاحبۀ نیمهساختاریافته گردآوری شد. از نرمافزار اس.پی.اس.اس. نسخۀ 25 برای تحلیل دادههای کمی و انجام آزمون همبستگی پیرسون، و جهت بررسی دادههای مصاحبه از [1]شاخصهای توصیفی و تحلیل مضمونی استفاده شد. ترکیب یافتههای کمی و کیفی حاصل از این پژوهش گویای این است که از دیدگاه مدرسان آموزش زبان فارسی در هر سه سطح مقدماتی، میانی، و پیشرفته پرکاربردترین راهبرد، ارزشیابی خود/ همتاست و بیشترین ارزش نیز به ارزشیابی خود/همتا و مشارکت زبانآموزان در روند یادگیری خود اختصاص دارد. اگرچه براساس نتایج مشاهدات کلاسی، عملکرد مدرسان در کلاسهای چندفرهنگیشان درمورد راهبردهای ارزشیابی تکوینی تا حدودی متفاوت بود، همبستگی معناداری بین سطح آموزشی مدرسان و میزان کاربرد و ارزش راهبردهای ارزشیابی تکوینی وجود داشت. نتایج این پژوهش می تواند در بالا بردن سطح دانش وآگاهی مدرسان و طراحان دورههای تربیت مدرس زبان فارسی به غیرفارسیزبانان در ارائۀ ارزشیابی کلاسمحور با استفاده از راهبردهای مؤثر ارزشیابی تکوینی در محیطهای چندفرهنگی کمک کند. | ||
| Keywords | ||
| راهبردهای ارزشیابی تکوینی; کلاسهای چندفرهنگی; دیدگاه مدرسان; آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان; کاربرد ارزشیابی; ارزش ارزشیابی | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 379 PDF Download: 151 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,460,547 |
| PDF Download | 17,559,782 |