تحلیل گفتمان انتقادی متون تبلیغاتی مدارس طبیعت: با رویکرد زبانشناسی زیست محیطی | ||
| جستارهای زبانی | ||
| Article 4, Volume 13, Issue 1 - Serial Number 67, 1401, Pages 99-127 PDF (452.53 K) | ||
| Document Type: مقالات علمی پژوهشی | ||
| DOI: 10.52547/LRR.13.1.4 | ||
| Authors | ||
| صدیقه سادات مقداری* 1; معصومه یوسفی2 | ||
| 1استادیار زبانشناسی همگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
| 2کارشناسی ارشد زبانشناسی همگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
| Abstract | ||
| این مقاله برآن است تا با رویکرد زبانشناسی زیستمحیطی، به تحلیل انتقادی متون تبلیغاتی مدارس طبیعت بپردازد. روش بهکار رفته در این تحقیق توصیفی ـ تحلیلی است و متون تبلیغاتی مدارس طبیعت را بهمنزلۀ دادههای خود برگزیده است. دادهها از طریق کانالهای تلگرامی مدارس طبیعت، طی سه سال (1395، 1396 و 1397) جمعآوری شدهاند. این متون غالباً برگرفته از وهابزاده (1392، 1395) هستند. درنهایت تعداد 45 متن گفتمان مدار انتخاب شده است که درمجموع از 274 بندجمله تشکیل شدهاند، و هر بند جمله به شیوۀ دستور نقشی ـ نظاممند هلیدی و از منظر فرانقشهای تجربی، بینافردی، و متنی و درنهایت با رویکرد زیستمحیطی مورد تحلیل قرار گرفت. مسئلۀ پژوهش این است که متون تبلیغاتی مدارس طبیعت چه دیدگاهی را نسبتبه محیط زیست ترویج میدهند. هدف این بررسی یافتن رابطۀ انسان و محیط زیست در مدارس طبیعت و پی بردن به دیدگاه و نگرش این مدارس است. نتایج حاکی از این است که محتوای 168 بند یعنی تقریباً 61 درصد بندها، انسان را به حفظ محیط زیست و استفادۀ صحیح از طبیعت تشویق میکند و در 149 مورد، یعنی تقریباً 55 درصد، رابطۀ دوستانۀ انسان و طبیعت یا طبیعت دوستی وجود دارد. درنتیجه این مدارس در تغییر نگرش انسان نسبتبه محیط زیست نقش اساسی دارند و کودکان را به حفاظت از طبیعت سوق میدهند. | ||
| Keywords | ||
| زبانشناسی زیستمحیطی; تحلیل گفتمان انتقادی; مدارس طبیعت; دستور نقشی ـ نظاممند | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 301 PDF Download: 137 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,567 |
| Article View | 19,709,878 |
| PDF Download | 15,952,962 |