اثر بخشی الگوی نظارت آموزشی کلاس های فرانسه در آموزشگاه های زبان ایران با بهره گیری از نظریه کنش موقعیت بنیاد | ||
| جستارهای زبانی | ||
| Article 2, Volume 13, Issue 1 - Serial Number 67, 1401, Pages 29-64 PDF (1005.86 K) | ||
| Document Type: مقالات علمی پژوهشی | ||
| DOI: 10.52547/LRR.13.1.2 | ||
| Authors | ||
| راضیه صادقپور1; پریوش صفا2; محمود رضا گشمردی* 2 | ||
| 1دانشآموختۀ دکتری آموزش زبان فرانسه، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
| 2دانشیار گروه فرانسه، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران. | ||
| Abstract | ||
| بسیاری ازمشکلات موجود مدرسان ازعدم وجود برنامه نظارتی مدون نشأت میگیرد و پیاده سازی نظارت آموزشی بصورت اصولی میتواندنه تنها در حل مشکلات مدرسان موثرباشد، بلکه موجب افزایش انگیزه آنها شود. از اینرو؛ استفاده از یک مدل نظارتی آموزشی میتواند، به بهینه سازی کیفیت عملکرد نظارتی مشاوران آموزشی کمک نماید. لذا هدف ازاین پژوهش بررسی اثر بخشی مدل نظارت آموزشی در کلاسهای زبان فرانسه درایران با بهره گیری ازنظریه کنش موقعیت بنیادبود. این مطالعه به روش شبه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون تک گروهی انجام گرفت. جامعه آماری شامل کلیه مشاوران آموزشی بودند که تعداد 7 نفراز آنها بصورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. متغیر وابسته (کیفیت نظارت) قبل و بعد از اجرای متغیر مستقل (مدل بهینه ساز نظارت) اندازهگیری گردید. درمقایسه میانگین نمره کیفیت نظارت درگروه مشاوران قبل و بعد از مداخله آموزشی و با توجه به نتایج حاصل از مطالعه، میانگین نمره و انحراف معیار قبل از مداخله (111.42±19.07 ) و پس ازمداخله(155.85±22.13)به دستآمد و براساس آزمون تی زوجی با توجه به سطح معناداری به دست آمده، اختلاف آماری معنا داری بین میانگین نمرات قبل و پس از مداخله مشاهده گردید. بنابراین آموزش مشاوران آموزشی براساس مدل نظارتی پیشنهادی در سطح معناداری (p <0.05) اثربخش بود. باتوجه به یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که، با بهره گیری از مدل طراحی شده نظارت آموزشی، می توان مشاوران آموزشی، با کیفیت عملکرد موثر، تربیت نمود، زیرا که اصول نظارت آموزشی قابل یادگیری میباشد و این نیز به نوبه خود، منجر به موفقیت در فرایند آموزش-یادگیری میشود. | ||
| Keywords | ||
| بهینه سازی; دوره آموزشی; مشاور; نظریه کنش موقعیت بنیاد | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 333 PDF Download: 138 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,567 |
| Article View | 19,709,976 |
| PDF Download | 15,953,013 |