بررسی تأثیر داستانهای اجتماعی دیداری و شنیداری و تمرینهای کاربردشناختی بر بهبود مهارتهای ارتباطی کلامی و غیرکلامی کودکان دارای اُتیسم | ||
| جستارهای زبانی | ||
| Article 22, Volume 12, Issue 6 - Serial Number 66, 1400, Pages 707-740 PDF (1.11 M) | ||
| Document Type: مقالات علمی پژوهشی | ||
| DOI: 10.52547/LRR.12.6.22 | ||
| Authors | ||
| مریم امانی بابادی1; مریم سادات غیاثیان* 2; بهمن زندی3; حوریه احدی4 | ||
| 1دانشجوی دکتری زبانشناسی همگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. | ||
| 2دانشیار گروه زبانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. | ||
| 3استاد گروه زبانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. | ||
| 4استادیار زبانشناسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران. | ||
| Abstract | ||
| اختلال طیف اُتیسم همواره با اختلال کاربردشناختی زبان همراه است. مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر داستانهای اجتماعی دیداری و شنیداری و تمرینهای کاربردشناختی بر بهبود مهارتهای ارتباطی کلامی و غیرکلامی کودکان دارای اُتیسم انجام شده است. این پژوهش از نوع کارآزمایی بالینی با طرح پیشآزمون ـ پسآزمون است. آزمودنیها با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند که شامل 19 کودک 7 تا 9 ساله دارای اختلال طیف اُتیسم سطح یک (نیاز به نظارت و حمایت) بود. آنها برنامه مداخلهای را طی 18 جلسۀ انفرادیِ 45 الی 60 دقیقه، بهشکل سازمانیافته دریافت کردند. یافتههای پژوهش بیانگر این بود که برنامۀ مداخلهای به کار رفته، مهارتهای کاربردشناختی این کودکان را ارتقا داده و بر خردهمقیاسهای مربوط به مهارتهای کاربردشناختی در پرسشنامه چکلیست ارتباطی بیشاپ (1998) تأثیر مثبت داشته است (05/0 >p ). براساس نتایج بهدستآمده داستانهای اجتماعی دیداری و شنیداری محققساخته و تمرینهای کاربردشناختی در این داستانها، بر بهبود مهارتهای ارتباطی کلامی و غیرکلامی کودکان دارای اُتیسم مؤثر بوده است. | ||
| Keywords | ||
| اختلال طیف اُتیسم; داستانهای اجتماعی; تمرینهای کاربردشناختی زبان; ارتباط کلامی و غیرکلامی | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 346 PDF Download: 141 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,443,848 |
| PDF Download | 17,553,726 |