فرایند طراحی زمینه گرا تجربه معماری 89 - 1388 | ||
| نقش جهان - مطالعات نظری و فناوری های نوین معماری و شهرسازی | ||
| Article 2, Volume 1, Issue 1, 1390, Pages 21-34 PDF (5.35 M) | ||
| Authors | ||
| محمدجواد مهدوی نژاد* 1; محمدرضا بمانیان2; محمدرضا بمانیان2; معصومه ملایی3 | ||
| 1استادیار گروه آموزشی معماری، دانشکد ه هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس،استان تهران، شهر تهران | ||
| 2دانشیارگروه آموزشی معماری، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس،استان تهران، شهر تهران | ||
| 3کارشناس ارشد معماری، گروه آموزشی معماری، دانشکد ه هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس،استان تهران، شهر تهران | ||
| Abstract | ||
| توجه به بستر معماری و داده های طرح از ابزار مولد اولیه معماران در فرایند طراحی هستند و رویکرد اصلی طراحی را تعریف می کنند؛ این رویکرد، به تجلی گسترده گزینه های طراحی منجر شده است و در نهایت ارزیابی موفق تر از راه حل ها و طراحی های کامل تری را به دنبال دارد. در حال حاضر، بی توجهی به بستر در بسیاری از طراحی ها در آموزش معماری در دانشگاه های امروز رایج است. این مقاله به مطالعه تأثیر توجه به بستر و زمینه طرح در طرح های معماری پرداخته است، به این ترتیب که تحقیق های دانشجویی چهار طرح معماری- معماری ۲ الی ۵- در دو نیمسال تحصیلی 1388 1389 در دانشگاه سوره مطالعه شده اند؛ با استخراج معیارهایی از اصول طراحی معماری در جامعه آماری شاهد و آزمون، آزمایش شده است. وجه تمایز دو گروه طراحی در مدلی ساخته شده از بستر طرح بود که در اختیار گروه آزمون به منظور مطابقت طرح با زمینه قرار گرفت و در نهایت ارزشیابی طرح های دو گروه بر اساس میانگین نمراتی بود که آنان طی ۹ آزمون -که ۹ معیار طراحی بودند- کسب کردند. ارزشیابی نهایی طراحی های دو گروه نشان داد که جامعه آزمون با توجه به میانگین بالاتر نمراتشان، طرح های موفق تری را در هر چهار موضوع طراحی نسبت به گروه شاهد ارائه کردند. | ||
| Keywords | ||
| آموزش معماری; طراحی زمینه مبنا; بستر طراحی; زمینه; متن; مولدهای طراحی; دانشگاه سوره | ||
|
Statistics Article View: 465 PDF Download: 286 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,394,677 |
| PDF Download | 17,535,023 |