اطلس برخط زبانهای ایران: طراحی، روششناسی و نتایج اولیه | ||
| جستارهای زبانی | ||
| Article 8, Volume 12, Issue 2 - Serial Number 62, 1400, Pages 231-291 PDF (2.09 M) | ||
| Document Type: مقالات مروری تحلیلی | ||
| DOI: 10.29252/LRR.12.2.8 | ||
| Authors | ||
| مرتضی طاهری اردلی* 1; اریک آنونبی2; و همکاران | ||
| 1استادیار زبانشناسی گروه زبان انگلیسی، پژوهشکده بختیاریشناسی، دانشگاه شهرکرد، شهرکرد، ایران | ||
| 2استاد زبانشناسی و زبان فرانسوی، دانشگاه کارلتون، اُتاوا، کانادا | ||
| Abstract | ||
| مولف رتبه علمی، رشته/ گروه دانشگاه مرتضی طاهری اردلی استادیار زبانشناسی گروه زبان انگلیسی؛ پژوهشکده بختیاریشناسی دانشگاه شهرکرد، شهرکرد، ایران. اریک آنونبی استاد زبانشناسی و زبان فرانسوی دانشگاه کارلتون، اُتاوا، کانادا. اِیموس هِیز مدیر فنی، مرکز تحقیقات ژئوماتیک و نقشهنگاری (GCRC) دانشگاه کارلتون، اُتاوا، کانادا. زهرا آذین دانشجوی دکتری زبانشناسی، مستندسازی و احیای زبان دانشگاه کارلتون، اُتاوا، کانادا. ژینو ابراهیمی دانشجوی کارشناسی ارشد علوم شناختی، دپارتمان علوم اجتماعی دانشگاه کایزرسلاترن، کایزرسلاترن، آلمان. اِرگین اُپنگین مدرس دانشگاه کردستان ـ هولیر، اقلیم کردستان، عراق. نوشآذرین اتابکی کارشناسی ارشد (فارغالتحصیل) زبانشناسی همگانی دانشگاه تهران، تهران، ایران. آدام اِستون عضو پژوهشی، مرکز تحقیقات ژئوماتیک و نقشهنگاری (GCRC) دانشگاه کارلتون، اُتاوا، کانادا. دونالد استیلو پژوهشگر بازنشسته موسسه انسانشناسی تکاملی ماکس پلانک، لایپزیک، آلمان. المیرا اسماعیلپور دانشجوی دکتری زبانشناسی همگانی دانشگاه الزهرا، تهران، ایران. مریم امانی بابادی دانشآموخته دکتری زبانشناسی همگانی دانشگاه پیامنور، تهران، ایران. محمد اورنگ دانشجوی دکتری زبانشناسی همگانی دانشگاه ایالتی نیو سوز ولز ـ سیدنی ـ استرالیا. الهام ایزدی دانشآموختۀ دکتری زبانشناسی همگانی دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران. رابرت اُیکل محقق ژئوماتیک، مرکز تحقیقات ژئوماتیک و نقشهنگاری (GCRC) دانشگاه کارلتون، اُتاوا، کانادا. نوال بحرانی کارشناسی ارشد (فارغالتحصیل) زبانشناسی همگانی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. حبیب برجیان پژوهشگر دانشگاه کلمبیا، نیویورک، امریکا. آوا بهرامی کارشناسی ارشد (فارغالتحصیل) آموزش زبان انگلیسی دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایران. حمیده پشتوان کارشناسی ارشد (فارغالتحصیل) زبانشناسی همگانی دانشگاه الزهرا، تهران، ایران. شیوا پیریایی دانشجوی دکتری زبانشناسی همگانی دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران. پیمان پیشیار دهکردی دانشجوی دکتری زبانشناسی، دپارتمان زبانشناسی و زبان انگلیسی دانشگاه کَنتربری، کرایستچرچ، نیوزیلند. پریسا ثابت همتآبادی دانشجوی دکتری زبانشناسی کاربردی؛ مدرس زبان انگلیسی با اهداف کاربردی دانشگاه کارلتون. کالج الگونکوین، اُتاوا، کانادا. شیما جعفری دهقی استادیار زبانهای باستانی ایران، گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه ولایت، ایرانشهر، ایران. مریم جلیلی دوآب کارشناسی ارشد (فارغالتحصیل) زبانشناسی همگانی دانشگاه سمنان، سمنان، ایران. فرانک جمالالدین دانشجوی دکتری زبانشناسی همگانی دانشگاه فردوسی مشهد، ایران. کامیار جولایی دانشآموخته دکتری زبانشناسی همگانی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران. حسن حاجیشعبانیان کارشناسی ارشد (فارغالتحصیل) زبانشناسی همگانی دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز، تهران، ایران. ژیلا خانجانی استادیار زبانشناسی همگانی دانشگاه پیامنور، استادیار گروه ادبیات و زبانهای خارجه، ص. پ: 193953697، تهران، ایران. لیلا دیانت دانشآموختۀ دکتری زبانشناسی همگانی دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران. علی رشیدی کارشناسی ارشد (فارغالتحصیل) زبانشناسی همگانی دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران. رضا رضوانی بروجنی کارشناسی ارشد زبانشناسی همگانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمین، ایران. زهره رهنما کارشناسی ارشد (فارغالتحصیل) زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان، زنجان، ایران. زینب زمانی گندمانی دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش زبان انگلیسی دانشگاه شهرکرد، شهرکرد، ایران. لَئورنسیا شرایبر دستیار پژوهشی زبانشناسی همگانی دانشگاه بامبرگ، بامبرگ، آلمان. نگار شرافت کارشناسی ارشد (فارغالتحصیل) زبانشناسی همگانی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. جعفر شیخالاسلامی استاد زبانشناسی کاربردی و مطالعات گفتمانی؛ زبانشناسی و واسطهگری فرهنگی دانشگاه کارلتون، اُتاوا، کانادا. مینا صالحی کارشناسی ارشد (فارغالتحصیل) فرهنگ و زبانهای باستانی ایران دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. مهناز طالبی دستنایی دانشآموختۀ دکتری زبانشناسی همگانی دانشگاه الزهرا، تهران، ایران. علیاکبر عابدیان کاسگری کارشناسی ارشد زبانشناسی همگانی موسسه انتشارات دگراندیشان، تهران، ایران. مریم سادات غیاثیان دانشیار زبانشناسی همگانی دانشگاه پیامنور، تهران، ایران. مهدی فتاحی استادیار گروه زبان انگلیسی دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران. سعیده قندی دانشجوی دکتری زبانشناسی همگانی دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران. مجتبی قیطاسی دولابی دانشجوی دکتری آموزش زبان انگلیسی دانشگاه ایلام، ایلام، ایران. رویا کمالی کارشناسی ارشد (فارغالتحصیل) زبانشناسی همگانی آموزش و پرورش تهران، تهران، ایران. فرزانه گشتاسب دانشیار فرهنگ و زبانهای باستانی ایران پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ـ پژوهشکده زبانشناسی ـ گروه فرهنگ و زبانهای باستانی ایران، تهران. حسن محبی بهمنی کارشناسی ارشد (فارغالتحصیل) زبانشناسی همگانی دانشکدۀ فنی امام خامنهای، میناب، ایران. محمد محمدی کارشناسی ارشد (فارغالتحصیل) زبانشناسی همگانی وزارت آموزش و پرورش، ایران. روناک مرادی استادیار زبانشناسی همگانی، گروه زبانشناسی و زبانهای خارجی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. مهرداد مشکینفام دانشآموختۀ دکتری زبانشناسی همگانی دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران. راضیه موسوی خو دانشجوی دکتری فرهنگ و زبانهای باستانی ایران دانشگاه آزاد، واحد علوم تحقیقات، تهران، ایران. عارفه نژادبهرام کارشناسی ارشد (فارغالتحصیل) زبانشناسی همگانی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. فاطمه نعمتی استادیار زبانشناسی همگانی دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران. مریم نورزایی محقق دوره پسادکتری دانشگاه اوپسالا، سوئد و دانشگاه بامبرگ، آلمان. اِمیلی وَنگ کارشناسی ارشد (فارغالتحصیل) آموزش دانشگاه کارلتون، اُتاوا، کانادا. حسین هاشمی زرجآباد دانشجوی دکتری زبانشناسی همگانی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. چکیده ایران گنجینهای ارزشمند از زبانهاست که خانوادههای زبانی متفاوتی ازجمله ایرانی، ترکی، سامی، هندی، دراویدی، ارمنی، کارتولی و همچنین، زبانهای اشاره را در برمیگیرد، اما با وجود پژوهشهای ارزشمندی که در داخل و خارج از کشور انجام شده است، هنوز تحقیق جامعی در دسترس نیست که پراکندگی جغرافیایی و وضعیت زبانشناختی گونههای زبانی را در ایران به تصویر کشیده باشد. بهمنظور دستیابی به این هدف، «اطلس زبانهای ایران» (www.iranatlas.net) که از آن به اختصار «اَزیران» یاد میشود بهمنزلۀ یک برنامه تحقیقاتیِ برخط و در قالب یک کار تیمیِ بینالمللی، فعالیت خود را رسماً در سال 2015 آغاز کرد. مقاله حاضر در زیربخشهای متفاوت به پیشینه اطلس زبانی در غرب و در ایران، ضرورت تهیه اطلس زبانی در ایران، طراحی اطلس، روششناسی انجام تحقیق در این مسیر و درنهایت، نتایج اولیه این طرح تحقیقاتی میپردازد. بهطور مشخص، کتابنامه اطلس، دستهبندی زبانهای ایران، مجموعه پرسشنامه طراحیشده و همچنین، یافتههای منتخبِ حاصل از کار میدانی در استانهای چهارمحال و بختیاری و هرمزگان، بهمنزلۀ مکانهایی که فرایند تحقیق پیشروی بیشتری را داشته است، در قالب نقشههای زبانی بحث میشود. | ||
| Keywords | ||
| زبانهای ایران; مستندسازی زبان; اطلس زبانی; نقشه زبانی; دستهبندی زبانی | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 677 PDF Download: 181 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,431,342 |
| PDF Download | 17,549,902 |