مقایسه گفتماننماها در گفتمان روایی کودکان فارسیزبان هفت و دهساله با بزرگسالان | ||
| جستارهای زبانی | ||
| Article 9, Volume 12, Issue 1 - Serial Number 61, 1400, Pages 275-302 PDF (433.31 K) | ||
| Document Type: مقالات علمی پژوهشی | ||
| DOI: 10.29252/LRR.12.1.9 | ||
| Authors | ||
| الهه طاهری قلعه نو1; محمد دبیرمقدم* 2 | ||
| 1دکتری زبانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | ||
| 2استاد گروه زبانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | ||
| Abstract | ||
| گفتماننماها تعیین میکنند که چگونه درک مخاطبان همسو با یکدیگر یا متفاوت از هم است. با توجه به اهمیت گفتماننماها در افزایش مهارت زبانی و کلامی کودکان و نیز بالا بردن سطح پیوستگی گفتمان آنها، هدف این پژوهش آن است که با استفاده از مدل هنسن (1998) به مطالعۀ فرایند تولید گفتماننماها در گفتمان روایی کودکان فارسیزبان هفت و دهساله و بزرگسالان بپردازد. پژوهش حاضر توصیفی ـ تحلیلی است. 37 کودک هفتساله و 40 کودک دهساله از یک دبستان دخترانه و یک دبستان پسرانه واقع در شهر تهران بهصورت هدفمند انتخاب شدند. همچنین، 18 بزرگسال نیز برای مقایسۀ عملکرد کودکان با آنها انتخاب شدند و آزمون بازگویی داستان بر اساس روش چویی (2007) و کیرتزیس و اروینتریپ (1999) اجرا شد. نتایج نشان داد آزمودنیها قادر بودند از انواع گفتماننماها در گفتمان روایی خود استفاده کنند و درمجموع، میزان استفادۀ کودکان از گفتماننماها بیشتر از بزرگسالان بود. بهنظر میرسد گاه پیوستگی انسجام را جبران میکند و گاه روابط معنایی ـ منطقی مبتنی بر دانش پیشین بهجای گفتماننماها ایفای نقش میکنند. | ||
| Keywords | ||
| واژههای کلیدی: گفتماننما; پیوستگی گفتمان; قصهگویی کودک; گفتمان روایی | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 384 PDF Download: 131 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,431,296 |
| PDF Download | 17,549,887 |