لزوم بازنگری سرفصل درس های رشته زبان و ادبیات فرانسه؛ مورد درس نمایشنامه | ||
| جستارهای زبانی | ||
| Article 28, Volume 11, Issue 4 - Serial Number 58, 1399, Pages 797-823 PDF (389.22 K) | ||
| Document Type: مقالات علمی پژوهشی | ||
| Authors | ||
| دومینیک کارنوا ترابی* 1; دانیال بسنج2; مریم ایمانیان مفرد3 | ||
| 1دانشیار گروه زبان و ادبیات فرانسه و لاتین، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران | ||
| 2استادیار گروه زبان و ادبیات فرانسه و لاتین، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران | ||
| 3کارشناس ارشد زبان و ادبیات فرانسه و لاتین، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران | ||
| Abstract | ||
| پژوهش حاضر در چارچوب سیاستگذاری آموزشی دانشگاهی در ایران قرار میگیرد. هدف اصلی این پژوهشِ توصیفی ـ تحلیلی، بررسی ضرورت بازنگری محتوای کمّی و کیفی سرفصل درس نمایشنامه در رشتۀ زبان و ادبیات فرانسه است. آنچه در این تحقیق ارائه شده است شامل سه قسمت میشود: در بخش اول به مرور مبانی نظری بازنگری محتوای آموزشی میپردازیم. در بخش دوم، مقایسهای بین وضعیت کنونی آموزش درس نمایشنامه در گروههای زبان و ادبیات فرانسه در ایران و سه دانشگاه معتبر خارجی صورت میگیرد و در بخش آخر به ارزیابی و ارائۀ پیشنهاد سرفصل، بر اساس تحلیلهای پژوهش، برای این واحد درسی خواهیم پرداخت. در این مطالعه پرسش اصلی این است که سرفصل درس نمایشنامه در ایران در حیطۀ اهداف، محتوا، روش و ارزشیابی نیازمند چه تغییراتی است و چگونه میتوان به این تغییرات دست یافت؟ هدف از انجام پژوهش بهدست دادن راهکار و پیشنهادی عملی، بومی و کاربردی است. در نتیجهگیری، و پس از بررسی برنامههای درسی مختلف، به این نتیجه میرسیم که اولاً تغییر در سرفصل موجود و بهویژه درمورد درس نمایشنامه امری است لازم. در انتها، با تکیه بر تحلیلها و مطالعۀ تطبیقی انجامشده، چند موردِ کاربردی تدوین و پیشنهاد میشود. پیشنهاد نهایی این پژوهش را میتوان در اختیار کارگروه زبانها و ادبیات خارجی در شورای تحول علوم انسانی قرار داد. | ||
| Keywords | ||
| آموزش ادبیات فرانسه; بازنگری سرفصل درسهای دانشگاهی; آموزش نمایشنامه; بهروزرسانی برنامۀ درسی | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 338 PDF Download: 127 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,436,041 |
| PDF Download | 17,551,293 |